Detail předmětu

Innovation management

FP-KimPAk. rok: 2025/2026

1. Úvod. Význam inovací pro podnik a národní hospodářství. Typy inovací.
2. Inovace a podpora inovací v EU. Případová studie.
3. Inovace a podpora inovací v ČR. Spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Případová studie.
4. Inovační proces; bariéry inovačního procesu. Případová studie.
5. Management inovací, základní pojmy. Systémový přístup v managementu inovací. Případová studie.
6. Financování inovačního procesu. Financování z vlastních zdrojů. Financování z veřejných a komerčních zdrojů. Nefinanční podpora inovací. Případová studie.
7. Inovační strategie. Inovační organizace a kultura. Klasifikace strategií. Vybrané nástroje inovačních strategií (TOWS, Innovation Experience, Co working)
8. Fáze inovačního procesu. Inovační marketing. Tržní realizace inovací.
9. Inovační funkce. Organizace vnitropodnikové struktury. Inovační sítě.
10. Ochrana duševního a průmyslového vlastnictví
11. Efektivnost inovací. Externí a interní faktory úspěšnosti inovace. Ekonomické a mimoekonomické dimenze měření úspěchu inovace
12. Měření inovační výkonnosti. Stanovení výkonnostních cílů. Finanční ukazatele měření inovační výkonnosti.
13. Nefinanční ukazatele měření inovační výkonnosti. Nedostatky měření inovační výkonnosti.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Docházka povinná 15 bodů
Reflexe na odborníky z praxe 5 bodů
Reflexe z přečtené knihy 5 bodů
Seminární práce 15 bodů
Prezentace seminární práce 5 bodů
Závěrečný test 5 bodů
Celkem 50 bodů; minimum pro úspěšné absolvování 60%
Hodnocení 30-33 bodů E; 34-37 bodů D; 38-41 C, 42-45 B, 46-50 A

Evidence docházky

Učební cíle

Cílem předmětu "Innovation Management" je seznámit studenty se základy inovací, vývojem a legislativními podmínkami pro zavádění inovací. Studenti získají poznatky, co je potřebné, aby podnik zahájil a aktivně realizoval inovace. Úkolem je představit studentům inovační proces, včetně zkušeností z praxe, se zaměřením na možnosti financování inovací a hodnocení inovační výkonnosti podniku.
Studenti získají přehled o základních typech inovací, možnostech financování inovací a porozumnění moderním inovačním trendům.

Základní literatura

BAPORIKAR, N.; BERBER, A.; BRÁS, F. et al. 2015. Innovation Management: In Research and Industry. Walter De Gruyter. (EN)
GOFFIN, K.; MITCHELL, R. Innovation Management: Effective strategy and implementation. 3rd ed. Palgrave, 2017. 440 s. ISBN 978-1137373434.
ŠPAČEK, Miroslav a Karel ČERVENÝ. Kreativní metody v inovacích. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2020, 349 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 25 cm. ISBN 978-80-245-2322-4. (CS)
TROTT, P. Innovation Management & New Product Development, 6th ed. Pearson Education, Inc., 2017. 648 s. ISBN 978-1-29213342-3 (EN)
VON HIPPEL, Eric. Free Innovation. Cambridge: The MIT Press, 2016. ISBN 0262035219. (EN)

Doporučená literatura

EUROPEAN, Commission. European Innovation Scoreboard 2017 [online]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_cs
Inovační aktivity podniků v České republice v letech 201-2012. Praha: Český statistický úřad. Ročník 2014. ISBN 978-80-250-2706-6.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-EP bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor