Detail předmětu

Tvorba a řešení inovačních zadání

FSI-RTRAk. rok: 2010/2011

Transformační (změnové) procesy. Inovace. Tvořivost.
Funkčně nákladová analýza (FNA)objektu inovace.
Analýza komponent a struktury objektu. Příklady.
Analýza funkcí a jejich parametrů. Příklady.
Diagnóza funkční, problémové a nákladové významnosti prvků. Příklady.
Zdokonalování objektu procedurou omezování počtu prvků. Příklady.
Zdokonalování objektu procedurou rozvíjení doplňkových funkcí. Příklady.
Zdokonalování objektu procedurou slučování alternativnícj systémů. Příklad
Zákonitosti (tendence) rozvoje techniky.
Algoritmus řešení invenčních zadání (ARIZ).
Technické rozpory a jejich řešení s podporou heuristických postupů. Př.
Fyzikální rozpory a jejich řešení separačními postupy. Příklady.
Modely konfliktních párů a řešení vzorovými transformacemi. Příklady.
Technické funkce a jejich realizace různými jevy/efekty přírodních věd.Př.
Expertní systém Invention-Machine (IM).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Jak formulovat správně a správné inovační zadání (Co a proč inovovat).
Jak řešit zadání při využití nejlepších praktik koncentrovanými v TRIZ/ARIZ (Jak řešit zadání).
Jak pracovat se znalostním systémem Invention Machine.

Prerekvizity

Základy fyziky a techniky. A vaše ambice řešit reálné technické problémy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Test v polovině kurzu (20 b).
Test na konci kurzu (20 b).
Mikroprojet vypracovaný a dodaný na konci kurzu (60 b).

Učební cíle

Zvýšit adaptabilitu studentů pro rychle se měnící podmínky v praxi. Osvojit metodické a systematické (analyticko syntetické) nástroje řešitele pro formulaci i řešení inovačních až invenčních zadání.
Osvojit způsob práce se znalostním systémem Invention Machine (Techoptimizer, Knowledgist, GoldFire) ve fázi analýzy, syntézy řešení, stejně jako ve fázi verifikaci nalezených variant řešení, a to v konfrontaci se stavem techniky v dané oblasti (www stránky, databáze patentů, "dolování" znalostí, sémantický vyhledávač).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky a cvičení. Nenahrazuje se.

Základní literatura

Devojno, I: Zdokonalování technických systémů metodami TRIZ. INDUS, Brno 2000.
http://www.triz-journal.com

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-MET , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Transformační (změnové) procesy. Inovace. Tvořivost.
Funkčně nákladová analýza (FNA)objektu inovace.
Analýza komponent a struktury objektu. Příklady.
Analýza funkcí a jejich parametrů. Příklady.
Diagnóza funkční, problémové a nákladové významnosti prvků. Příklady.
Zdokonalování objektu procedurou omezování počtu prvků. Příklady.
Zdokonalování objektu procedurou rozvíjení doplňkových funkcí. Příklady.
Zdokonalování objektu procedurou slučování alternativnícj systémů. Příklad
Zákonitosti (tendence) rozvoje techniky.
Algoritmus řešení invenčních zadání (ARIZ).
Technické rozpory a jejich řešení s podporou heuristických postupů. Př.
Fyzikální rozpory a jejich řešení separačními postupy. Příklady.
Modely konfliktních párů a řešení vzorovými transformacemi. Příklady.
Technické funkce a jejich realizace různými jevy/efekty přírodních věd.Př.
Expertní systém Invention-Machine (IM).

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obsah cvičení prostřednictvím řešených příkladů kopíruje obsah přednášek.Používaný SW:GENiUM -úvod do metod technické tvůrčí práce.IM-Učitel - trening formulování technických rozporů a využívání heuristických postupů pro jejich překonání.IM-TechOptimizer - podpora uživatele v procesu analýzy problému a syntézy řešení.IM-Knowledgist - sémantický vyhledávač znalostí v elektronicky zpracovaných textech založený na 'funkčním přístupu' k obsažené informaci.