Detail předmětu

Počítačová grafika

FSI-SPGAk. rok: 2010/2011

Předmět se vyučuje v zimním semestru 3. ročníku oboru matematické inženýrství.
Seznamuje posluchače se základními algoritmy počítačové grafiky. Je zaměřen na teoretické základy počítačové grafiky a praktické aplikace vybraných partií, a to zejména: Grafická data, barevné systémy, 2D - modelování: konstrukce rovinných křivek zadaných explicitně, parametricky a polárněů Fergusonovy, Bezierovy a Coonsovy křivkyů konstrukce interpolačních polynomů a splajnů, konstrukce aproximačních křivek; transformace roviny a jejich skládání, modelování technických pohybů; 3D - modelování: rovnoběžné a středové promítání na rovinu, promítání na kulovou plochuů konstrukce ploch zadaných explicitně a parametricky, Bezierovy a Coonsovy bikubické a obecné plochy a jejich napojování; plochy určené okrajem; realistické zobrazování prostorových útvarů: řešení viditelnosti, stínování, textury.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Posluchači se naučí prakticky využívat znalosti získané v teoreticky
a počítačově zaměřených kursech, doplní je o znalosti technických
křivek a ploch a dovednosti různým způsobem zobrazovat reálné
útvary a technická data. Prohloubí schopnosti algoritmizace technických
úloh a znalosti prostředí Borland Delphi.

Prerekvizity

Základní programovací techniky a jejich implementace v Borland Delphi

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu: Zápočet je klasifikován na základě zpracování zadaného grafického programu v Borland DELPHI a semestrální práce: zpracování rozsáhlejšího grafického programu.

Učební cíle

Úkolem kursu je prohloubit teoretické znalosti studentů získané
v mat. anylýze, algebře, geometrii a předcházejících počítačově
zaměřených kursech. Teoretické znalosti prakticky aplikovat
při vytváření geometrických modelů reálných systémů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Chybějící účast na výuce lze nahradit písemným testem.

Základní literatura

Foley, van Dam: Computer Graphics, , 0
Martišek, D.: Matematické principy grafických systémů, Littera, Brno 2002

Doporučená literatura

Martišek, D.: Matematické principy grafických systémů, Littera, Brno 2002

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-MAI , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.2. Barevné modely - řezy RGB - krychlí. Konstrukce rovinných analytických křivek.3.4. Konstrukce vybraných technických křivek 5.6. Konstrukce vybraných technických křivek - dokončení Konstrukce shodných transformací v rovině 7.8. Skládání transformací v rovině, modelování technických pohybů. 9.10.Hranové modely ploch a jednoduchých těles v kosoúhlé a kolmé axonometrii a lineární perspektivě. Zadání semestrální práce 11.12. Ukázky realistických scén a fraktálů Řešení semestrální práce 13.14. Řešení semestrálních prací.