Detail předmětu

Lyžování - základní kurz

FP-TlzkPAk. rok: 2011/2012

Cílem kurzu je připravit studenty po teoretické i praktické stránce k plánování, vedení a organizování výuky lyžování a snowboardingu všech věkových kategorií na úrovni „instruktora lyžování“ a "instruktora snowboardingu". Rozšířit si základní individuální dovednosti a získat metodické znalosti z oblasti výuky lyžování a snowboardingu.
Studenti si zvolí mezi dvěma cpecializacemi:
1. Lyžování
2. Snowboarding

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Kurz navazuje na předmět Pobyt v horách a je zaměřen na získání a osvojení teoretických a praktických vědomostí a dovedností z oblasti výuky sjezdového, běžeckého lyžování a snowboardingu dle nejnovějších poznatků. výcvik na úrovni začátečníků a mírně pokročilých: metodika a didaktika sjezdového a běžeckého lyžování, metodika a didaktika snowboardingu, praktická výuka a osvojení techniky sjezdového a běžeckého lyžování a snowboardingu. Pedagogické aspekty výuky lyžování a snowboardingu.

Prerekvizity

Znalost lyžování nebo snowboardingu na úrovni začátečníků a vědomosti získané při studiu předmětu Pobyt v horách.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu:
Absolvování kurzu (50 bodů), znalostní test (25 bodů) a dovednostní test (25 bodů) s hodnocením započteno (min. dostatečně) X nezapočteno (nedostatečně).

Osnovy výuky

Přednášky:
- historie lyžování a SNB
- motorické a biomechanické základy lyžování a SNB, základy didaktiky (vyučovací formy a metody, didaktické zásady, didaktická technika a pomůcky)
- metodika výuky lyžování a SNB, bezpečnostní pravidla
- technologie - výstroj, výzbroj, údržba
- pedagogické aspekty výuky lyžování a SNB, zvláštnosti výuky dětí, specifika výuky seniorů a handicapovaných

Cvičení:
- praktická výuka a osvojení základní techniky sjezdového a běžeckého lyžování a snowboardingu, její modifikace
- metodika výuky - metodická řada, zásobník cvičení, odstraňování chyb, didaktické pomůcky
- metodický výstup

Učební cíle

Cílem kurzu je připravit studenty po teoretické i praktické stránce k plánování, vedení a organizování výuky lyžování a snowboardingu všech věkových kategorií na úrovni „instruktora lyžování“ a "instruktora snowboardingu". Rozšířit si základní individuální dovednosti a získat metodické znalosti z oblasti výuky lyžování a snowboardingu.
Studenti si zvolí mezi dvěma cpecializacemi:
1. Lyžování
2. Snowboarding

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Aktivní účast na přednáškách a cvičeních v rámci kurzu. Spolupráce na dynamickém průběhu kurzu. Znalostní test. Test praktických dovedností.

Základní literatura

BOLEK,E., ILAVSKÝ,J.,SOUMAR,L. Běh na lyžích . Praha:Grada 2007.ISBN 978-80-247-1371-7 (CS)
BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc.Praha:Grada 2004. ISBN 80-247-0680-6 (CS)
ČÁSTKA, K.,KOLOVSKÁ, I., VOTÍK, J. Jak dokonale zvládnout carving. Praha :Grada 2005. ISBN 80-247-1358-6 (CS)
REICHERT,J., MUSIL,D. Lyžování. Praha : Grada 2008. ISBN 978-80-247-2135-4 (CS)
SOUKUP,J. Lyžování podle alpských lyžařských škol.Praha:Olympia 1991. (CS)

Doporučená literatura

DRLÍK,K., STROBL,K. Lyžujeme.Olomouc:Alfa 1992. (CS)
EISENHUT,A.,RENNER,T. Fit na hory.Praha:Grada 2006.ISBN 978-80-247-1871-2 (CS)
GNAD, T. a kol. Základy teorie lyžování a snowboardingu. Praha: Karolinum. 2008. (CS)
GNAD, T., PSOTOVÁ, D. Běh na lyžích. Praha: Karolinum, 2005. (CS)
MARŠÍK, J. Carving.Praha :Grada 2003. ISBN 80 -247-0594-X (CS)
Metodika výuky lyžování dětí a dospělých, snowboardingu, telemarku a freestylu. APUL: Špindlerův mlýn. 2008 (CS)
PŘÍBRAMSKÝ,M. Lyžování.Praha :Grada 1999. ISBN 80-7169-786-9 (CS)
PSOTOVÁ, D.,PŘÍBRAMSKÝ, M. a kol. Sjíždění a zatáčení na lyžích. Česká škola lyžování. Praha: Karolinum, 2006. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 2 ročník, zimní semestr, povinný