Detail předmětu

Pedagogika a tělesná kultura

FP-TpedPAk. rok: 2011/2012

Předmět je zaměřen zejména na oblast systému pedagogických věd, základní pedagogické pojmy, na přehled výchovných institucí, na cíle ,obsah a prostředky výchovy a na proces učení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti získají teoretické znalosti z obecné pedagogiky a didaktiky. Seznámí se s zákonitostmi vyučovacího procesu, vyučovacími metodami, organizačními formami, didaktickými zásadami a dalšími aspekty tradiční i alternativní pedagogiky. Prostřednictvím obecných pedagogických znalostí se naučí řešit základní problémy výchovy směrem k tělesné kultuře.

Prerekvizity

Základní orientace v pedagogice na středoškolské úrovni.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet: Návštěva přednášek a aktivní účast na nich (referáty, prezentace, samostudium).
Aktivně přednesená prezentace na zvolené téma (30 bodů).
Zkouška: Znalostní test (70 bodů)
Klasifikační stupnice: A – F (1 – 4)

Osnovy výuky

1. Co je to pedagogika? Pedagogika jako věda. Historickovývojové proměny pedagogiky.
Systém pedagogických věd. Školní pedagogika. Publikace v oblasti pedagogiky.
2. Základní pedagogické pojmy – výchova, vzdělání, vyučování, škola a výchova, rodina
a škola, společnost a výchova. Složky výchovy. Dichotomie výchovy a vzdělávání.
3. Systém školství v ČR. Kurikulum a jeho význam pro současnou pedagogiku, rámcový
a školní vzdělávací program, školský management, řízení škol.
4. Tradiční a alternativní školství, pedagogická komunikace a interakce, hodnotová
orientace žáka. Cíl, obsah a prostředky výchovy.
5. Teorie výkladu vyučovacího procesu. Výběr učiva a jeho strukturace. Didaktické zásady.
6. Vyučovací metody – přehled a klasifikace. Charakteristika metod. Aktivizační metody.
Organizační formy výuky. Didaktické prostředky.
7. Antropogenní činitelé výuky, role učitele a žáka ve výuce, prostředí výuky, idealizace
stavu.
8. Specifika tělovýchovného procesu.
9. Sociální role cvičitele, trenéra, organizačního pracovníka.
10. Pedagogika a sport.
11. Pedagogika volného času.

Učební cíle

Seznámit se se základními otázkami pedagogiky, pochopit problémy výchovného procesu, poznat jednotlivé složky výchovy a připravit studenty na řešení konkrétních problémů výchovy ve vztahu k tělesné kultuře

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Předmět tvoří přednášky, které jsou povinné. Předmět bude zakončen zkouškou - písemný test. Případní absence musí být řádně omluvena a nahrazena po domluvě s vyučujícím.

Základní literatura

JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1999. 110 s. ISBN 80-85931-78-8. (CS)
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno, skriptum PdF, 2003. 104 s. ISBN 80-210-3123-9. (CS)
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha, Portál, 1999. 232 s. ISBN 80 – 7178 – 295-5 (CS)
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. (CS)
SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha, UK Karolinum, 2003. 250 s. ISBN 80-246-0156-7 (CS)

Doporučená literatura

SEKOT, A. Sport a společnost. Brno : Paido, 2003. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-MTK , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Co je to pedagogika? Pedagogika jako věda. Historickovývojové proměny pedagogiky.
Systém pedagogických věd. Školní pedagogika. Publikace v oblasti pedagogiky.
2. Základní pedagogické pojmy – výchova, vzdělání, vyučování, škola a výchova, rodina
a škola, společnost a výchova. Složky výchovy. Dichotomie výchovy a vzdělávání.
3. Systém školství v ČR. Kurikulum a jeho význam pro současnou pedagogiku, rámcový
a školní vzdělávací program, školský management, řízení škol.
4. Tradiční a alternativní školství, pedagogická komunikace a interakce, hodnotová
orientace žáka. Cíl, obsah a prostředky výchovy.
5. Teorie výkladu vyučovacího procesu. Výběr učiva a jeho strukturace. Didaktické zásady.
6. Vyučovací metody – přehled a klasifikace. Charakteristika metod. Aktivizační metody.
Organizační formy výuky. Didaktické prostředky.
7. Antropogenní činitelé výuky, role učitele a žáka ve výuce, prostředí výuky, idealizace
stavu.
Specifika tělovýchovného procesu.
Sociální role cvičitele, trenéra, organizačního pracovníka.
Pedagogika a sport.
Pedagogika volného času.