Detail předmětu

Revitalizace a stabilita krajiny

FAST-CS53Ak. rok: 2011/2012

Typy krajiny, vliv člověka na krajinu, hlavní příčiny antropogenního poškozování krajiny
Devastace krajiny při těžbě nerostných surovin a její rekultivace
Klasifikace rekultivací, biotechnické rekultivace,
rekultivace zemědělské a lesnické, nové trendy v rekultivacích v ČR.
Ekologická stabilita, stabilita krajiny, Územní systémy ekologické stability.
Revitalizace vodních systémů krajiny, revitalizace malých vodních toků v krajině, dotační programy pro CR.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav vodního hospodářství krajiny (VHK)

Výsledky učení předmětu

Student získá základní znalosti z ekologie krajiny, o revitalizace krajiny, stabilitě krajiny, územních systémech ekologické stability, revitalizaci vodních systémů v krajině.

Prerekvizity

Základní znalosti přírodovědných předmětů

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Úvod do ekologie krajiny. Názvosloví. Krajina přírodní
2. Krajina kulturní. Ekologická stabilita. Stabilita krajiny
3.-6. Charakteristika území devastovaných těžbou. Způsoby a fáze rekultivace. Biotechnická fáze rekultivace. Rekultivace zemědělská, rostliny. Rekultivace lesnická, vhodné dřeviny. Další způsoby rekultivací.
7. Podklady pro rekultivaci krajiny, územní systémy ekologické stability
8.-10. Úvod do revitalizace malých vodních toků v krajině, názvosloví, cíle, vývoj. Základní zásady revitalizací
11. Mokřady, tůně a další vodní prvky v krajině
12. Hodnocení revitalizací, údržba, problémy
13. Dotační programy pro ČR, příklady revitalizací z ČR i ze zahraničí.

Učební cíle

Základní znalosti z ekologie krajiny, krajina přírodní a kulturní, vliv lidské činnosti, revitalizace krajiny, stabilita krajiny, územní systémy ekologické stability, revitalizace vodních systémů v krajině

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Culek, M. a kol.: Biogeografické členění České republiky. Enigma, Praha, 1996. (CS)
Forman, R.T.T., Gordon, M.: Landscape Ecology. John Wiley & Sons, Inc., 1986. (EN)
Králová, H.: Revitalizace a stabilita krajiny. VUT Fakulta stavební, 2008. [http://www.fce.vutbr.cz/studium/materialy/ucebnice.pdf] (CS)
Neuhauslová, Z. a kol.: Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Academia, Praha, 2001. (CS)
Vondrušková, H.: Mapování krajiny. Metodika. SMS, 1995. (CS)

Doporučená literatura

Forman, R.T.T., Gordon, M.: Krajinná ekologie. Academia Praha, 1993. (CS)
Low, J., Míchal, I.: Krajinný ráz. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy, 2003. (CS)
Mícha, l,: Ekologická stabilita. Veronica Brno, 1994. (CS)
Sklenička, P.: Základy krajinného plánování. Nakl. Naděžda Skleničková, Praha, 2003. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor V , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor V , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor V , 2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor