Detail předmětu
Přírodní způsoby čištění vod
FAST-CS52Ak. rok: 2011/2012
Úvod do problematiky, rozdělení přírodních způsobů čištění, historie využívání přírodních způsobů čištění.
Čisticí procesy v půdním, vodním a mokřadním prostředí, význam vegetace, složení znečištěných a odpadních vod.
Průzkumové práce, nakládání s dešťovými vodami.
Předčištění odpadních vod.
Půdní filtry, vegetační kořenové čistírny s horizontálním a vertikálním prouděním.
Aerobní biologické nádrže, anaerobní biologické nádrže, dočišťovací biologické nádrže.
Akvakultury, bioeliminátory.
Závlaha městskými, průmyslovými a zemědělskými odpadními vodami.
Ochrana ŽP u přírodních způsobů čištění, legislativní problematika, kombinace přírodních a umělých způsobů čištění, využití v praxi, modernizace.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Množství a složení odpadních vod, kejdy a kalů, výpočty, měření. Mechanické čištění odpadních vod malých producentů.
3. Vegetační kořenové čistírny (VKČ): čistící procesy ve filtračním
prostředí, účinnost. Rostliny ve VKČ - funkce, použití, ošetřování.
4. Konstrukce VKČ: dělení, systémy, základní konstrukce VKČ s horizontálním podpovrchovým prouděním.
5. Návrh VKČ: výpočty, konstrukce, těsnění…. Vertikální VKČ.
6. Objekty na VKČ – vyrovnávací, rozdělovací, regulační, měrné. Příslušenství, údržba, nakládání s odpady.
7. Půdní filtry: čistící procesy, systém, konstrukce.
8. Biologické nádrže (BN): čistící procesy ve vodním prostředí, dělení BN. Anaerobní BN.
9. Aerobní BN: dělení, návrh, základní konstrukce.
10. Aerobní BN provzdušované, provzdušovací systémy. Dočišťovací aerobní BN. Údržba.
11. Akvakultury, bioeliminátory: princip, rostliny, systémy.
12. Závlaha odpadními vodami: výhody, nevýhody, možnosti použití. Čistící procesy v půdách. Základní návrh.
13. Závlaha kejdou a zemědělskými odpadními vodami, čistírenskými kaly. Kombinace jednotlivých přírodních způsobů čištění vod.
Učební cíle
Specifika v řešení mechanického předčištění.
Znalost čistících procesů v půdním, vodním a mokřadním prostředí, jejich aplikace v různých typech zařízení.
Schopnost využití zásad návrhu nejpoužívanějších typů.
Stanovení vlivu na životní prostředí, orientace v legislativě.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech