Detail předmětu
Inženýrská pedagogika
FAST-CZ54Ak. rok: 2011/2012
inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, interakce a komunikace v edukačním prostředí, vyučovací metody, cíle výuky, didaktické zásady, organizační formy vyučování, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení ve školství, kurikulum
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
odpozorování některých edukačních metod od učitelů, popis hlavních didaktických zásad, znalost organizačních forem výuky, schopnost zpracovat si přípravu k veřejnému vystoupení, schopnost provádět jednodušší průzkumy v edukačním prostředí a jejich zpracování, snaha poznávat edukační realitu.
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Historie pedagogiky.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi.
4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky.
6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky.
7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky.
8. Cíle výuky. Příprava učitele k jeho působení. Řízení školství, školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace a konstrukce didaktických testů.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost učitele odborných předmětů a teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skriptum), 2003. ISBN 80-210-3123-9. (CS)
Doporučená literatura
GALTON, M. (ed.): Curriculum Change. Leicester University Press, 1980.
CHRÁSKA, M.: Statistika pro pedagogy. Olomouc: UP (skriptum), 1990.
OURODA, S.: Oborová didaktika. MZLU Brno, 2001.
PELIKÁN, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, Jan: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-P-E-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný - Program N-P-C-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný - Program N-K-C-SI magisterský navazující
obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný