Detail předmětu

Inženýrská pedagogika

FAST-CZ54Ak. rok: 2011/2012

inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, interakce a komunikace v edukačním prostředí, vyučovací metody, cíle výuky, didaktické zásady, organizační formy vyučování, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení ve školství, kurikulum

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Znalost didaktických principů ve výuce odborných předmětů. Teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných inženýrských předmětech na středních školách.

Prerekvizity

Obecný přehled o inženýrské pedagogice a didaktice, dovednost komunikace v edukačním prostředí a na veřejnosti, zvládání trémy,
odpozorování některých edukačních metod od učitelů, popis hlavních didaktických zásad, znalost organizačních forem výuky, schopnost zpracovat si přípravu k veřejnému vystoupení, schopnost provádět jednodušší průzkumy v edukačním prostředí a jejich zpracování, snaha poznávat edukační realitu.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice. Souvislost s ostatními vědními disciplínami.
2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Historie pedagogiky.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi.
4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Typologie a struktura vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky.
6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky.
7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky.
8. Cíle výuky. Příprava učitele k jeho působení. Řízení školství, školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace a konstrukce didaktických testů.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza, tvorba a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost učitele odborných předmětů a teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství.
13. Specifika a zvláštnosti vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Učební cíle

Orientace v teoretických pedagogických a didaktických pojmech, procesech a směrech potřebných pro techniky oreintované na oblast školství. Seznámení se základy učitelské profese. Vhodné pro studenty, kteří v budoucnu uvažují o učitelské dráze, event. chtějí externě vyučovat na odborných školách.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

LINDR, Jaroslav: Inženýrská pedagogika. M01 Pedagogika, M02 Didaktika, M03 Moderní pedagogika. Brno: FAST, 2007.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skriptum), 2003. ISBN 80-210-3123-9. (CS)

Doporučená literatura

DRAHOVZAL, J., KILIÁN, O., KOHOUTEK, R.: Didaktika odborných předmětů. Brno: CERM, 1997.
GALTON, M. (ed.): Curriculum Change. Leicester University Press, 1980.
CHRÁSKA, M.: Statistika pro pedagogy. Olomouc: UP (skriptum), 1990.
OURODA, S.: Oborová didaktika. MZLU Brno, 2001.
PELIKÁN, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, Jan: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný
    obor V , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor