Detail předmětu

Předmět v anglickém jazyce 2

FP-Rpaj2KAk. rok: 2012/2013

Pojetí konkurence v současném prostředí. Koncepce konkurenceschopnosti vycházející ze strategického řízení. Strukturální a funkční konkurenční výhody. Úspěchuschopnost, manažerský model konkurenceschopnosti a hodnocení konkurenčních strategií alternativními způsoby. Hodnocení současného podnikatelského prostředí. Vybrané aspekty globalizace. Mezinárodní management a strategie. Internacionalizace firmy a strategie internacionalizace. Mezinárodní Joint Venture a aliance.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s možnými přístupy k definování konkurence, konkurenční výhody a konkurenceschopnosti. Seznámí se se základními pojetími konkurenceschopnosti vycházejícími z různých modelů strategického řízení. Budou umět vymezit některé netradiční teoretické postupy při hodnocení konkurenceschopnosti firmy a naučí se jak je uplatňovat v praxi. Budou obeznámeni s vybranými aspekty rozvoje konkurenceschopnosti v současném podnikatelském prostředí a v procesu internacionalizace, s důrazem na činnost managementu firmy. Budou umět definovat internacionalizační proces a strategie, které lze v tomto procesu používat. Osvojí si znalost teorií internacionalizace firmy. Seznámí se se specifiky mezinárodního managementu a marketingu.

Prerekvizity

Předmět předpokládá znalost základních prvků managementu a postupů v nich uplatňovaných. Studenti musí rovněž znát základní marketingové pojmy a postupy uplatňované při řízení firmy.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Zkouška je písemná, formou testu. Test bude mít dvě části. První bude obsahovat 50 otázek s pěti variantami odpovědí z nichž pouze jedna bude správná. Druhou část budou tvořit volné otázky, bez variant odpovědí. Otázky mohou být jak teoretického, tak aplikační (např. hodnocení konkrétní situace s využitím zadané metody). Bodování první části testu je + 1 bod za správnou odpověď a 0 bodů za žádnou nebo špatnou odpověď. Druhá část testu bud bodována až 25 body za každou z otázek. Doba pro napsání testu je 120 minut.

Osnovy výuky

1. Konkurence
2. Konkurenceschopnost firmy v pojetí I/O modelu strategického managementu
3. Konkurenceschopnost firmy v pojetí RBV modelu strategického managementu
4. Funkční a strukturální konkurenční výhody
5. Manažerský model konkurenceschopnosti a koncepce úspěchuschopnosti
6. Hodnocení konkureční strategií s využitím koncepce úspěchuschopnosti
7. Manažerské aspekty rozvoje konkurenceschopnosti
8. Hodnocení konkurenčního prostředí
9. Problémy globalizace
10. Mezinárodní management
11. Internacionální strategie
12. Internacionalizace firmy a strategie zapojení do internacionalizačních procesů
13. Mezinárodní Joint Venture a aliance

Učební cíle

Primárním cílem předmětu je vymezit pojetí konkurenceschopnosti v kontextu současného podnikatelského prostředí s důrazem na internacionalizační aktivity firem. Obsah předmětu je proto založen na integraci teoretických a praktických znalostí týkajících se rozvoje konkurenceschopnosti firem a jejich internacionalizace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je kontrolovaná formou prezence. Podmínkou absolvování předmětu je alespoň 50% účast na přednáškách. V případě závažných důvodů (zdravotní, studijní pobyt v zahraničí apod.) lze neúčast po dohodě s garantem nahradit zpracováním písemného projektu dle pokynů garanta.

Základní literatura

BEAMISH, P.W. - MORRISON, A. - ROSENZWEIG, P.M. International Management - Text and Cases. 3rd ed. Irwin, 1997. 604 p. ISBN 0-07-114900-7 (EN)
GRIFFIN, R.W. - PUSTAY, M.W. International Business - A Managerial Perspective. 3rd ed. Prentice Hall, 2002. 652 p. ISBN 0-13-042576-1 (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
RUGMAN, A.M. - HODGETS, R.M. International Business. 3rd ed. Prentice Hall, 2003. 628 p. ISBN 0-273-67374-2 (EN)

Doporučená literatura

COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1 (EN)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Malé a střední podniky: konkurence a strategické aliance v Evropské unii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2004.192 s. ISBN 80-7261-099-6 (CS)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002.137 s. ISBN 80-7261-058-9 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-KS magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP-KS , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor