Detail předmětu

Společenská odpovědnost a etika podnikání

FP-ssepPAk. rok: 2012/2013

Předmět představuje studentům současný etický koncept relevantní v byznyse. Rozvíjí jejich schopnosti definovat problém, analyzovat, řešit a rozhodovat z hlediska etické a sociální perspektivy. Studenti se seznámí s moderními nástroji kultivace podnikatelské etiky a jejich využitím v každodenním pracovním prostředí. Důraz je kladený na komplexní pojetí etického řízení ve firmě.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístup k podnikání se zaměřením na sociální a etickou sféru. Osvojí si základní dovednosti pro řešení etických dilemat.
Budou moci se zúčastnit tvorby a aplikace současných nástrojů pro zlepšení podnikatelské etiky ve firmě či instituci.

Prerekvizity


Znalost obchodních typů společností, nástroje managementu, teorie chování firmy, teorie chování spotřebitelů, mezinárodní obchodní zvyklosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet
1. Účast na cvičeních
2. Splnění úkolu a odevzdání písemné zprávy v požadovaném rozsahu a formě.
3. zápočtový test
Student musí prokázat, že je schopen použít teoretické vědomosti v praxi.

Osnovy výuky

Etika podnikání – souvislosti v historickém a ekonomickém kontextu
Otázky společenské odpovědnosti podnikání
Role managementu při formování etického konceptu firmy
Nástroje zkvalitnění podnikatelské etiky
Etika podnikání v obchodním styku
Podnikatelská etika ve finanční oblasti


Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií individuálně i skupinově.

Učební cíle

Cílem předmětu je ukázat etické a sociální dimenze podnikání. Globalizace ekonomiky přináší nové výzvy, které by nastupující generace měla být schopná řešit se znalostí současné teorie. Případové studie, které jsou součástí cvičení by mohly pomoci při řešení praktických dilemat v otázkách rozhodování.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Prezentace samostatné práce před ostatními studenty na cvičeních.

Základní literatura

ČERNOHORSKÁ, L.; PUTNOVÁ, A. Společenská odpovědnost firem a jak ji měřit?. 1. 1. Brno: CERM, 2012. 130 s. ISBN: 978-80-7204-806- 9. (CS)
PUTNOVÁ,A., SEKNIČKA ,P.: Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3 (CS)
PUTNOVÁ,A.: Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brně, str.57. 2004, ISBN 8021417841 (CS)

Doporučená literatura

KOHOUT, J.: Rétorika, Praha 1995, 159 str. ISBN 80-85943-54-9 (CS)
ROLNÝ,I.: Etika a podniková strategie. Nakladatelství Albert Boskovice, 1998, 128 str. ISBN.:80-85834-53-7 (CS)
SAMPSNOVÁ,E.: Jak si vytvořit působivý image. Praha 1996, 135str., ISBN 80-85943-08-5 (CS)
SEN,A.: Etika a ekonomie. Nakladatelství Vyšehrad 1999,120st. ISBN 98070215496 (CS)
STEINMANN,H.:,LOHR,A.,Základy podnikové etiky, Praha:Victoria Publishig, 133str., ISBN 80-85865-56-4, 1995 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-ŘEP , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň je následující:
Etika podnikání a její souvislosti v historickém a ekonomickém kontextu.
Současné pojetí podnikatelské etiky
Otázky společenské odpovědnosti podnikání
Corporate Governance
Teorie stakeholders
Role managementu při formování etického konceptu firmy
Nástroje zkvalitnění podnikatelské etiky
Mezinárodní podnikání a Business Ethics

Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií (individuálně i skupinově).

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Etika podniká – historické souvislosti
Společenská odpovědnost podnikání
Nástroje kultivace podnikatelské etiky
Rétorika pro manažery
Technika řeči
Etiketa
Image manažera a manažerky


Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování případových studií individuálně i skupinově.