Detail předmětu

Ekotoxikologie

FCH-MCO_EKTAk. rok: 2012/2013

Ekotoxikologie-charakterizace oboru; definice ekotoxikologických biotestů, jejich dělení dle doby expozice, pokročilosti designu testovacího systému, trofické úrovně testovacích organismů, testované matrice, typu testovaného vzorku, způsobu vyhodnocování; význam a účel testů toxicity s různými chemickými látkami a přípravky. Legislativní úpravy ekotoxikologie v ČR. Ekotoxicita - metody stanovení. Ekotoxicita odpadů, třídy vyluhovatelnosti, LC (EC,IC) 50, testovací schéma, test limitní, předběžný, základní, úvodní, ověřovací, používání zvířat v ekotoxikologických testech. Hodnocení toxicity chemických látek a odpadů na různých organismech včetně terestrických organismů. Testy na vyšších rostlinách a houbách - testy fytotoxicity.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Získání znalostí umožňujících provádění a využití ekotoxikologických biotestů pro hodnocení úrovně kontaminace životního prostředí.

Prerekvizity

Úspěšné absolvování předmětu Chemie životního prostředí

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Ústní zkouška, při které budou prověřeny znalosti vycházející z přednášené látky a doporučených studijních podkladů.

Osnovy výuky

Blok 1
1. Význam a využití testů toxicity; definice a zkratky.
2. Metodika testů akutní toxicity.
Blok 2
3. Test inhibice růstu sladkovodních řas.
4. Akutní imobilizační test na perloočkách a akutní test na rybách.
5. Test inhibice růstu kořene Sinapis alba.
Blok 3
6. Doporučené postupy pro chovy testovacích organismů; alternativní testy toxicity.
7. Bakteriální bioluminiscenční test toxicity. Kontaktní testy.
Blok 4
8. Test inhibice růstu okřehku menšího Lemna minor.
9. Posouzení přímé toxicity odpadních vod pro okřehek menší Lemna minor.

Učební cíle

Získání základních poznatků o využití ekotoxikologie pro hodnocení zátěže ekosystémů

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

U kombinované formy studia prezentace vypracovaných seminárních prací. Výuka u studentů prezenční formy studia bude kontrolována prostřednictvím diskuse na přednáškách, vždy po skončení celistvého bloku přednášené látky.

Základní literatura

Horák J. a kol.: Úvod do toxikologie a ekologie pro chemiky (CS)
Shaw I.C., Chadwick J.: Principles of environmental toxicology (CS)

Doporučená literatura

Hoffman et al.: Handbook of Ecotoxicology (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NPCO_CHTOZP , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program NKCP_CHTOZP magisterský navazující

    obor NKCO_CHTOZP , 1 ročník, letní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor