Detail předmětu

Trvale udržitelný rozvoj

FCH-BCA_TURAk. rok: 2012/2013

Základní principy udržitelného rozvoje, pojmy, historie, koncepce udržitelného rozvoje, principy, hlavní cíle, hodnoty a zásady, strategie. Vlivy ohrožující přírodní sféru. Posouzení kritičnosti území (pravděpodobnost poškození ovlivňovaného systému). Vliv antropogenní činnosti na ekosystém (energetika, hornictví, metalurgie, chemický a potravinářský průmysl, zemědělství a lesnictví, doprava). Indikátory udržitelného rozvoje. Globální problémy lidstva (změna klimatu, ozonová díra, znečištění ovzduší, vod, oceánů, půd, změna biodiverzity. Významné deklarace, konvence udržitelného rozvoje. Aktivity na národní a nadnárodní úrovně k dosažení trvale udržitelného rozvoje.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Absolvováním předmětu student získá nové znalosti, vědomosti a poznatky v následujících oblastech

1. Student zvýší své znalsoti a vědomosti v problematice udržitelného rozvoje a bude schopen aplikovat své znalosti pro posouzení kritičnosti území (pravděpodobnost poškození ovlivňovaného systému).
2. Student bude znát a chápat vliv antropogenní činnosti na ekosystémy a bude schopen stanovit jednotlivé vlivy antropogenní činnosti na ekosystémy.
3. Studenti se budou umět orientovat v současných metodách a aktivitách dosažení udržitelného rozvoje na národní a evropské úrovni.

Prerekvizity

Všeobecný přehled. Základní znalosti z chemie, ekologie a chemie životního prostředí.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky pro studenty denního studia s podporou e-learningu.
Konzultace pro studenty kombinované formy studia s podporou e-learningu k problematice probírané na přednáškách (na vyžádání).

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet je udělen na základě odevzdání vyhovující seminární práce vybrané problematiky z oblasti udržitelného rozvoje a její prezentace.

Osnovy výuky

1. Základní terminologie trvale udržitelného rozvoje.
2. Hlavní cíle udržitelného rozvoje.
3. Náplň t udržitelného rozvoje.
4. Hlavní úkoly v oblasti dosažení udržitelného rozvoje.
5. Indikátory udržitelného rozvoje.
6. Přírodní sféra, pravděpodobnost poškození ovlivňovaného systému.
7. Posouzení kritičnosti území.
8. Dopad lidské činnosti na přírodu a ekosystém.
9. Význam trvale udržitelného rozvoje a jeho dosažení.
10. Aktivity na národní a nadnárodní úrovně k dosažení trvale udržitelného rozvoje.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace a objasnění principů udržitelného rozvoje, vysvětlení antropogenních vlivů na ekosystém, definovat charakteristické znaky udržitelného společenství, vysvětlit způsoby dosažení udržitelného rozvoje, objasnění hodnocení stavu životního prostředí prostřednictvím indikátorů udržitelného rozvoje. Současně bude vysvětleno začlenění problematiky udržitelného rozvoje do přírodovědné, technologické, právní, ekonomické, sociální a politické oblasti a budou uvedeny základní aktivity v rámci Evropské Unie a České republiky v oblasti udržitelného rozvoje.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Součástí výuky je zpracování semestrálního projektu na téma týkající se problematiky udržitelného rozvoje dle vybraných témat. Výuka je podporována elearningovým kurzem, v rámci kterého jsou studentům k dispozici učební opory zahrnující elektronické učební texty, prezentace z přednášek, a další doplňující materiály. Pro zpracování semestrálního projektu, který je nedílnou součástí hodnocení, jsou ve druhé polovině semestru vyhrazeny konzultační termíny, v rámci kterých je možné konzultovat výběr tématu práce, návrh obsahu práce a na konci semestrupráci prezentovat.

Základní literatura

Manahan S.E. Environmental science and Technology, Sustainable Approach to Green Science and Technology. Tailor & Francis group. 2007, pp. 1-646, (CS)

Doporučení literatura

Chiras D.D. Environmnetal science, Creating a sustanaible future. Jones and Bartlett Publisher, 2006, pp.1-730 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor