Detail předmětu

Pedagogická psychologie

FEKT-KPSOAk. rok: 2012/2013

Předmět je tématicky rozdělen na dvě části. První část představuje seznámení studentů s výchozími stanovisky, teoriemi a terminologií obecné psychologie, vývojové psychologie, sociální psychologie a psychologie osobnosti. Navazující druhá část se soustřeďuje na stěžejní témata pedagogické psychologie jako je kupř. proces učení, vztah učitel - žák, typologie učitele nebo problematika školního neprospěchu. V kurzu je rovněž dán určitý prostor pro psychologické sebepoznání studentů a nácvik relaxačních technik, kde se uplatňují především zážitkové techniky spojené s prezentací psychologických testů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Mohou sloužit k hlubšímu pochopení a zvládnutí psychologických determinant problémů vázaných na oblast pedagogické praxe.

Prerekvizity

Základním vstupním předpokladem je především zájem o danou problematiku.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

I. Psychologické systémy.
II. Sociální psychologie a psychologie komunikace.
III. Vývojová psychologie.
IV. Psychologie osobnosti.
V. Kognitivní psychologie.
VI. Pedagogická a školní psychologie.

Učební cíle

Předmět posluchačům poskytne základní orientaci v psychologické terminologii a stěžejních psychologických koncepcích. Významněji by měl přispět k vypěstování psychologického náhledu na problém, který budou moci prakticky uplatnit v budoucí vlastní pedagogické praxi i osobním životě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Přiručka pro učitele. Praha 1997

Doporučená literatura

Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha 1996
Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha 2000
Hartl, P.: Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha 1999
Kohoutek, R. a kol.: Základy pedagogické psychologie. Brno 1996
Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno 1995
Míček, L.: Učitel a stres. Brno 1992, Opava 1997
Nakonečný, M.: Základy psychologie. Praha 1998
Plháková, A.: Učebnice obecné psychologie. Praha 2003
Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha 1999
Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha 2002.
Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha 1997

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-BK bakalářský

    obor BK-MET , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-AMT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-SEE , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový
    obor BK-TLI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný mimooborový

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Obecná psychologie a psychologie osobnosti
Ontogeneze se zvláštním zřetelem na vývojové období
Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci
Výchovně-vzdělávací proces z pohledu psychologie
Osobnost vysokoškolského učitele
Osobnost vysokoškolského studenta
Psychologie zkoušky na střední i vysoké škole
Duševní hygiena - umění relaxace pro práci i osobní život