Detail předmětu

Shrnutí fyziologie

FCH-BCT_SFAk. rok: 2012/2013

Obsahem předmětu budou základní kapitoly z fyziologie a stavby jednotlivých systémů organismu. V rámci předmětu budou diskutovány následující okruhy: Složení lidského těla. Stavba buňky. Stavba biomembrán, membránový transport. Stavba lidského těla, základní typy tkání. Kostra, stavba a funkce. Složení krve, její vlastnosti, krevní skupiny, plasma, srážení krve. Poruchy krvetvorby a srážlivosti. Homeostáza, hospodaření s vodou a elektrolyty, termoregulace. Imunitní systém, nespecifická imunita, protilátky. Fyziologie oběhového systému - malý a velký krevní oběh, řízení srdeční činnosti, cévní a lymfatický oběh. Fyziologie dýchacího systému a regulace dýchání. Fyziologie vylučovacího systému - složení a vlastnosti moče, regulace činnosti ledvin. Fyziologie reprodukčního systému. Trávící systém, stavba a složky gastrointestinálního traktu a fyziologie výživy. Poruchy metabolismu sacharidů, lipidů a aminokyselin. Svalová soustava, mechanismus a regulace svalového stahu, nervosvalový přenos. Pojivová tkáň, mukopolysacharidy. Hlavní regulační systémy organismu. Stavba mozku a nervové soustavy. Základní smysly - zrak, sluch, čich, chuť, hmat a jejich poruchy. Obecná smyslová fyziologie - senzibilita, bolest. Endokrinní systém - fyziologie žláz s vnitřní sekrecí, regulace tvorby hormonů a mechanismus účinku. Poruchy sekrece hormonů. Fyziologie centrálního a periferního nervového systému, poruchy nervového řízení.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Výsledky učení předmětu

Dokonalé pochopení etiopatogeneze vytvoří solidní předpoklady pro rozvoj biomedicínského myšlení, tj. návrhovat účinná opatřeních, případně preventivní zásahy, které povedou k zlepšení patologického stavu nebo jeho vývinu zabrání.

Prerekvizity

znalost středoškolské biologie

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Klasifikovaný zápočet - písemný test, 50 otázek, klasifikace v souladu s ECTS (splněno nad 50% správných odpovědí).

Osnovy výuky

1. Stručná historie oboru. Postavení oboru v systému biomedicínckých věd, hierarchické uspořádání živých soustav (buňka, tkáň, orgán, organismus. Fyziologie buňky
2. Tekutá tkáň - krev -složení krve. Krev jako transportní systém. Srážení krve. Poruchy krvetvorby a srážlivosti. Řízení srdeční činnosti. Lymfa, tvorba, význam, poruchy lymfatického systému.
3. Imunitní systém - imunitní role krve - bílá krevní řada.protilátky, patologické stavy imunitního systému.
4. Fyziologie a histologie svalové buňky, nervosvalový přenos, funkce svalu, mechanismus svalové kontrakce její regulace.
5. Fyziologie dýchání, regulace dýchání vztah k acidobazické rovnováze organismu.
6. Fyziologie vylučování, - složení a vlastnosti moče, regulace činnosti ledvin, homeostáza, hospodaření organismu s elektrolyty - patologické stavy.
7. Fyziologie reprodukčního systému, spermiogeneze, oogeneze. Patologické stavy
8. Trávící systém - tvorba vylučování trávicích enzymů, regulace trávení, Poruchy metabolismu sacharidů, lipidů a aminokyselin. Fyziologie jater, žlučových cest a pankreatu
9. Obecná smyslová fyziologie - senzibilita, bolest. Základní smysly - fyziologie a patologické stavy.
10. Hlavní regulační systémy organismu - fyziologie centrálního a periferního nervového systému, míšní reflexní oblouk, řízení inervace svalu, patologické stavy.
11. Hlavní regulační systémy organismu - endokrinní systém - fyziologie žláz s vnitřní sekrecí, regulace tvorby hormonů a mechanismus účinku. Poruchy sekrece hormonů.
12. Patofyziologie nádorů.

Učební cíle

Cílem je vštípit studentům informace o základních fyziologických funkcích buněk, orgánů a orgánových systémů člověka a jejich vzájemných interakcích a zároveň poznatky o etiopatogenezi, tj. o příčině, která vedla k zahájení patologického procesu, i o mechanismech, které se v organismu rozvíjejí v průběhu patologických stavů.

Základní literatura

Mourek J.: Fyziologie. Grada, Praha 2005. (CS)
Nečas E.: Obecná patologická fyziologie. 3.vyd., Karolinum Praha, 2009. (CS)
Sobotka P.: Patologická fyziologie - cvičení. 3.vyd., Karolinum Praha, 2005. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPCP_CHCHT bakalářský

    obor BPCO_CHMN , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program CKCP_CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor CKCO_CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor