Detail předmětu
Filozoficko-estetické aspekty intermediální umělecké tvorby
FaVU-1FIEA-ZAk. rok: 2013/2014
Sociologické, filozoficko-estetické a poetické východiska uměleckých intermédií. Intermediální a multimediální charakter současného umění jako důsledek přirozené integrace disciplín, médií a technologií v procesu smysluplné artikulace singulárních jevů pluralitního světa. Synchronní vícepohledovost, polyfrenie a interakce jako nástroje reflexe. Hraniční žánry umění, problémovost a relativizace žánrových taxonomií v současném umění, vzájemné vztahy umění, vědy a technologie.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Sociologické, filozoficko-estetické a poetické východiska uměleckých intermédií.
3. Intermediální a multimediální charakter současného umění jako důsledek přirozené integrace disciplín, médií a technologií v procesu smysluplné artikulace singulárních jevů pluralitního světa.
4. Synchronní vícepohledovost, polyfrénie a interakce jako nástroje reflexe.
5. Hraniční žánry umění, problémovost a relativizace žánrových taxonomií v současném umění.
6. Vzájemné vztahy umění, vědy a technologie.
7. Průkopníci intermediální umělecké tvorby v euro-americkém umění (Duchamp, Cage, Kaprow, Beuys, Paik).
8. Dematerializace a konceptualizace uměleckého díla.
9. Umění a nové média a technologie.
10. Interaktivita a otevřené umělecké dílo.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Kahn, Douglas: Noise, Water, Meat. A History of Sound in the Arts. MIT Press, Cambridge 1999.
Kostelanetz, Richard: The Theatre of Mixed Means. Pitman Publishing, London 1970.
Rush, M.: New Media in Late 20th Century Art.
Doporučená literatura
Higgins, Dick: Intermédia. In: Ulver, S. - Západní filmová avantgarda, Praha 1991.
Zařazení předmětu ve studijních plánech