Detail předmětu
Psychologie
FAST-GZ51Ak. rok: 2012/2013
Předmět a systém psychologických věd, klasifikace psychických jevů, poznávací, citové a volní procesy a stavy, vlastnosti tělesné a výrazové, schopnosti, temperament, charakter, strukturální vlastnosti osobnosti, normalita a patologie osobnosti, motivace , stimulace a utváření osobnosti a její vývoj.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
2
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Ústav společenských věd (SPV)
Výsledky učení předmětu
Student bude seznámen se základními psychologickými pojmy, modely a teoriemi tak, aby byl schopen samostatně studovat odbornou literaturu a byl schopen sám formulovat hypotézy v rámci psychologie a také je příp. i ověřit.
Student porozumí procesu vzdělávání z psychologického hlediska a bude schopen regulovat proces učení tak, aby byl co nejoptimálnější.
Orientace v obecné, vývojové a sociální psychologii a psychologii komunikace.
Schopnost aplikovat získané znalosti a dovednosti v osobním i profesním životě.
Student porozumí procesu vzdělávání z psychologického hlediska a bude schopen regulovat proces učení tak, aby byl co nejoptimálnější.
Orientace v obecné, vývojové a sociální psychologii a psychologii komunikace.
Schopnost aplikovat získané znalosti a dovednosti v osobním i profesním životě.
Prerekvizity
Základní znalosti z obecné psychologie (na středoškolské úrovni z předmětů Občanská nauka nebo Základy společenských věd), znalost obecných elementárních pojmů z oblasti psychologie.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Informace budou předávány formou přednášek doprovázených obrazovým materiálem. Přednášky, základní informace a mnoho informací nad rámec přednášených témat student nalezne v LMS Moodle.
Způsob a kritéria hodnocení
Každý student osvědčí nabyté znalosti během písemné zkoušky.
Osnovy výuky
1. Místo psychologie v životě jednotlivce.
2. Členění psychologie
3. Osobnost, obecné otázky a struktura.
4. Typy osobnosti, rysy osobnosti.
5. Temperament, charakter.
6. Způsoby poznávání osobnosti v psychologii
7. Vývojová psychologie.
8. Formování osobnosti a stres
9. Učení, jeho významy a druhy
10. Obecné zákony učení
11. Výchova a sebevýchova
12. Sociální vztahy ve skupinách.
13. Orientace ve světě a společnosti
2. Členění psychologie
3. Osobnost, obecné otázky a struktura.
4. Typy osobnosti, rysy osobnosti.
5. Temperament, charakter.
6. Způsoby poznávání osobnosti v psychologii
7. Vývojová psychologie.
8. Formování osobnosti a stres
9. Učení, jeho významy a druhy
10. Obecné zákony učení
11. Výchova a sebevýchova
12. Sociální vztahy ve skupinách.
13. Orientace ve světě a společnosti
Učební cíle
Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti a dovednosti v osobním i profesním životě.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
ATKINSON, R. L.; ATKINSON, R. C.;SMITH, E.E.: Psychologie. Portál, 2003.
Doporučená literatura
FIELDEN, J. S.: Principles of Business Communication. Macmillan Publishing Company, 1990.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Místo psychologie v životě jednotlivce.
2. Členění psychologie
3. Psychologie vnímání. Vnímání na humánní a subhumánní úrovni.
4. Neuroanatomie.
5. Poznávací procesy.
6. Intelektové schopnosti a jejich poznávání.
7. Emoce. Temperament. Motivace.
8. Rozdíly mezi muži a ženami v komunikaci, vnímání apod.
9. Učení, jeho významy a druhy
10. Obecné zákony učení
11. Teorie osobnosti - psychoanalýza S. Freuda.
12. Psychosociální vývoj osobnosti.
13. Sociální vztahy ve skupinách.
2. Členění psychologie
3. Psychologie vnímání. Vnímání na humánní a subhumánní úrovni.
4. Neuroanatomie.
5. Poznávací procesy.
6. Intelektové schopnosti a jejich poznávání.
7. Emoce. Temperament. Motivace.
8. Rozdíly mezi muži a ženami v komunikaci, vnímání apod.
9. Učení, jeho významy a druhy
10. Obecné zákony učení
11. Teorie osobnosti - psychoanalýza S. Freuda.
12. Psychosociální vývoj osobnosti.
13. Sociální vztahy ve skupinách.