Detail předmětu

Informační systémy a informační management

FAST-CV04Ak. rok: 2012/2013

Zavádění informačního systému ve firmě: funkce informačního manažera, informační strategie firmy, analýza informačních potřeb. Způsob plánování a řízení informačního systému. Zavádění informačního systému ve firmě s důrazem na tvorbu poptávkového dokumentu a sestavení kritérií pro hodnocení IS se zaměřením na stavebnictví. Komunikační internet strategie. Využití IT ve stavebnictví. Marketing na internetu. Elektronické aukce a jejich využití ve stavebnictví, srovnání s klasickým výběrovým řízením. Využití nákupních a prodejních aukcí. Oběh dokumentů v podniku se zaměřením na workflow. Enterprise content management a jeho jednotlivé komponenty. Informační systémy v pojišťovnictví s důrazem na oblast majetkového pojištění, fraud detection systémy. Bezpečnost elektronické komunikace, elektronický podpis, prostředky pro bezpečné ukládání aktiv. Výuka je zaměřena na analýzu informačních potřeb firmy, sestavení její informační strategie a využití moderních technologií v oblasti firemního nákupu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Výsledky učení předmětu

Rozšířená znalost podnikového managementu, schopnost vyhodnotit kvalitu IS a SW produktu, vědomosti o toku dat a informací v podniku, řízení podnikového nákupu, schopnost ovládat elektronické reverzní aukce

Prerekvizity

Znalost podnikového managementu, principů zpracování dat, přehled o současných trendech v oblasti informačních technologií, dovednosti v modelování reality při výstavbě IS.

Korekvizity

Kalkulace nákladů pro cenovou tvorbu stavebních dodávek, Metody hodnocení ekonomické efektivnosti a finanční proveditelnosti projektů, Informace pro výstavbu a stavebnictví

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu je podmíněno docházkou na cvičení, odevzdáním a obhajobou semestrální práce zaměřené a úspěšným absolvováním písemného testu (min. 50 bodů, celkový zisk 100 bodů). Písemný test – sada otázek zaměřených na všeobecné znalosti a jejich aplikace.

Osnovy výuky

1.Obsah předmětu, úvod do informačního managementu
2. Produkční systém a informační systém
3. Oběh dokumentů v podniku, Elektronické aukce
4. Manažerský a systémový přístup, aplikované systémové disciplíny
5. Informace a informatika
6. Aplikace informačního managementu
7. Informační systém stavebního podniku
8. Zavádění informačního systému firmy v praxi
9. Tvorba kritérií pro hodnocení IS
10. Informační systémy v pojišťovnictví
11. Reengineering, obchodní využití internetu
12. Podniková komunikační strategie
13. Internetový marketing, realita elektronického obchodu na českém trhu

Učební cíle

Získat komplexní pohled na podnikové procesy, schopnost analyzovat věcné procesy a informační toky probíhající uvnitř organizace. Získat schopnost aplikovat znalosti při integraci IS do prostředí firmy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

BASL J.: Podnikové informační systémy. Grada, 2002. ISBN 80-247-0214-2.
DYSON E.: Release 2.1 – vize života v digitálním věku. Management Press, 2001. ISBN 80-7261-030-9.
KAPLAN M. a ZRNÍK J.: Firemní nákup a e-aukce. Grada Publishing, Praha, 2007. ISBN 978-80-247-6313-2.
KUNSTOVÁ R.: Efektivní správa dokumentů. Grada Publishing, Praha, 2009. ISBN 978-80-247-3257-2.
MOLNÁR Z.: Efektivnost informačních systémů. Grada, 2000. ISBN 80-7169-410-X.
SEDLÁČEK J.: E-komerce, internetový a mobil marketing od A do Z. BEN technická literatura, 2006. ISBN 80-7300-195-0.
Tvrdíková M.: Aplikace moderních informačních technologií v řízení firmy. Grada Publishing, Praha, 2008. ISBN 978-80-247-6298-2.
VODÁČEK L. a ROSICKÝ A.: Informační management. Management Press, 1997. ISBN 80-85943-35-2.
VODÁČEK L. a VODÁČKOVÁ O.: Management : Teorie a praxe v informační společnosti. Management Press, 1999. ISBN 80-85943-94-8.

Doporučená literatura

LUCEY T.: Management Information Systems Ninth Edition. Thomson Learning, 2005. ISBN 1-84480-126-8. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor E , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Obsah předmětu, úvod do informačního managementu
2. Produkční systém a informační systém
3. Oběh dokumentů v podniku, Elektronické aukce
4. Manažerský a systémový přístup, aplikované systémové disciplíny
5. Informace a informatika
6. Aplikace informačního managementu
7. Informační systém stavebního podniku
8. Zavádění informačního systému firmy v praxi
9. Tvorba kritérií pro hodnocení IS
10. Informační systémy v pojišťovnictví
11. Reengineering, obchodní využití internetu
12. Podniková komunikační strategie
13. Internetový marketing, realita elektronického obchodu na českém trhu

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zadání semestrální práce
2-3. Vypracování základních informací o zvoleném podniku
4-5. Analýza poptávky na dodávku stavebních prací
6-8. Příprava nabídky
9-10. Cenové vyjednávání
11-12. Vyhodnocení cenového vyjednávání
13. Odevzdání a kontrola