Detail předmětu

Dopravní inženýrství (DST)

FAST-CM04Ak. rok: 2013/2014

Základní teorie dopravního proudu, výpočty kapacit silničních úseků a křižovatek, teorie výpočtu signálního plánu řízení křižovatky, systém organizace dopravy v městských sídlech.
Využití nových technologií řízení ke zkapacitnění silničních komunikací a sledování provozu.
Způsoby sběru a zpracování dat intenzit dopravy automobilové a městské hromadné dopravy.
Základy mikroskopických i makroskopických modelů dopravního proudu.
Modelování různých typů křižovatek ve standardním software.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav pozemních komunikací (PKO)

Výsledky učení předmětu

Studenti porozumí principům dějů v dopravním proudu a získají potřebné znalosti o metodách dopravního inženýrství. Umějí navrhnout a zorganizovat sběr dopravních dat, jejich zpracování a analýzu. Zvládají kapacitní výpočty, dopravní prognózy, řízení dopravy a její organizaci.
Základní probíraná témata jsou: Základy dopravního inženýrství, teorie dopravního proudu, sběr a vyhodnocování dat o dopravě, kapacitní výpočty, prognózy, řízení a organizace dopravy.

Prerekvizity

Práce s textovým editorem, tabulkovým procesorem, základy CAD, základní znalosti matematiky a fyziky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Základní metodou výuky jsou přednášky, které poskytnou vysvětlení a teoretický základ probírané látky. Ve cvičení se pak řeší příklady k danému tématu. Předávání podkladů (normy, předpisy, studijní texty, ...) a odevzdávání úloh se děje v prostředí LMS Moodle.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro zápočet se požaduje přiměřená docházka (maximálně tři absence), odevzdání všech probraných příkladů.
Modely a simulace křižovatky se odevzdávají v podobě souboru vytvořeného v použitém programu.
Pro zkoušku se hodnocení zakládá na výsledcích testu o dvaceti otázkách provedeném v testovacím programu Fakulty stavební (je stanovený minimální počet získaných bodů pro připuštění k dalším částem zkoušky), na písemné zkoušce a na ústní zkoušce.

Osnovy výuky

1. Úvod do problému dopravního inženýrství, dělení dopravně inženýrských oborů.
2. Dopravní systémy, kategorie, dopravní průzkumy.
3. Teorie dopravního proudu.
4. Kapacitní výpočty – mezikřižovatkové úseky komunikačních sítí.
5. Kapacitní výpočty - neřízené křižovatky.
6. Kapacitní výpočty - okružní křižovatky.
7. Kapacitní výpočty - křižovatky řízené SSZ.
8. Modelování a simulace dopravního proudu, mikroskopické a makroskopické modely.
9. Simulace neřízené křižovatky, dopravní zátěže profilovými intenzitami.
10. Simulace světelně řízené křižovatky včetně veřejné dopravy.
11. Simulace okružní křižovatky včetně pěší dopravy.
12. Technologie řízení dopravy.
13. Systémy prognózování dopravy, systémy řízení a organizace dopravy.

Učební cíle

Základy dopravního inženýrství, teorie dopravního proudu, sběr a vyhodnocování dat o dopravě, kapacitní výpočty, prognózy, řízení a organizace dopravy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Medelská Viera, Jirava Petr, Nop Dušan, Rojan Jiří: Dopravné inžinierstvo. Alfa Bratislava, 1991.
Novák Ludvík, Doupal Emil: Dopravní inženýrství - Návody do cvičení. VUT v Brně, 1991.
TSS-Transport Simulation Systems: Aimsun 6.1 Users Manual. TSS-Transport Simulation Systems, 2010.

Doporučená literatura

Medelská Viera, Bezák Bystrík, Frešo Peter: Dopravné inžinierstvo - Návody do cvičenia. SVŠT Bratislava, 1983.
Pavlíček Jan: Městské komunikace. VUT v Brně, 1988.
sborník: Metody řízení dopravy v městských aglomeracích. Eltodo a.s., 1996.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-K-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-C-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program N-P-E-SI magisterský navazující

    obor K , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do problému dopravního inženýrství, dělení dopravně inženýrských oborů.
2. Dopravní systémy, kategorie, dopravní průzkumy.
3. Teorie dopravního proudu.
4. Kapacitní výpočty – mezikřižovatkové úseky komunikačních sítí.
5. Kapacitní výpočty - neřízené křižovatky.
6. Kapacitní výpočty - okružní křižovatky.
7. Kapacitní výpočty - křižovatky řízené SSZ.
8. Modelování a simulace dopravního proudu, mikroskopické a makroskopické modely.
9. Simulace neřízené křižovatky, dopravní zátěže profilovými intenzitami.
10. Simulace světelně řízené křižovatky včetně veřejné dopravy.
11. Simulace okružní křižovatky včetně pěší dopravy.
12. Technologie řízení dopravy.
13. Systémy prognózování dopravy, systémy řízení a organizace dopravy.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do problému dopravního inženýrství, dělení dopravně inženýrských oborů.
2. Dopravní systémy, kategorie, dopravní průzkumy.
3. Teorie dopravního proudu.
4. Kapacitní výpočty – mezikřižovatkové úseky komunikačních sítí.
5. Kapacitní výpočty - neřízené křižovatky.
6. Kapacitní výpočty - okružní křižovatky.
7. Kapacitní výpočty - křižovatky řízené SSZ.
8. Modelování a simulace dopravního proudu, mikroskopické a makroskopické modely.
9. Simulace neřízené křižovatky, dopravní zátěže profilovými intenzitami.
10. Simulace světelně řízené křižovatky včetně veřejné dopravy.
11. Simulace okružní křižovatky včetně pěší dopravy.
12. Technologie řízení dopravy.
13. Systémy prognózování dopravy, systémy řízení a organizace dopravy.