Detail předmětu
Ekologie ve stavebnictví
FAST-CJ09Ak. rok: 2013/2014
Ekosystém, biosféra, litosféra, pedosféra, hydrosféra, atmosféra, koloběh látek v přírodě.
Znečištění atmosféry, hydrosféry, pedosféry kouřové plyny, odpadní vody. Toxikologie, zjišťování toxicity, přehled toxických látek a jejich možných zdrojů. Biologické potřeby člověka, pohoda prostředí, fyzikální vlivy, nezávadnost stavebních materiálů, radon a jeho zdroje.
Klasifikace technologií z hlediska vzniku odpadů, klasifikace odpadů, složení odpadů, radioaktivita. Recyklace, možnosti stabilizace a solidifikace odpadů. Zákony a vyhlášky v oblasti ŽP a nakládání s odpady, zavádění nařízení EU. Skládkování odpadů, technologické části skládek, druhy skládek, rekultivace. Termické zpracování odpadů, spalovny komunálního odpadu, ostatních odpadů a toxických odpadů, zabezpečení ochrany ŽP při spalování. Jiné způsoby tepelného zpracování.
Odpady využívané ve stavebnictví, jejich rozdělení a charakteristika jednotlivých skupin.
Energetické odpady, chemické a fázové složení, reaktivita, pucolánová aktivita, možnosti využití ve stavebnictví. Odpady z hutní výroby, chemické a fázové složení, reaktivita, možnosti zpracování ve stavebnictví. Odpady ze stavební výroby a možnosti jejich recyklace.
Odpadní vody, čištění, kaly a jejich zneškodňování. Ekonomika v odpadovém hospodářství, využití odpadů jako druhotných surovin, pokuty za znečišťování ŽP.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Korekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Cvičení obsahují jak část zaměřenou na laboratorní experimenty, tak část výpočtovou. V rámci laboratorních cvičení studenti zpracovávají v týmech také "EKO PROJECT" na zadané téma a následně připravují ppt. prezentaci o dosažených výsledcích, kterou prezentují v posledním cvičení.
Způsob a kritéria hodnocení
Závěrečná zkouška je tvořena písemnou zkouškou, jejíž výsledky jsou probrány při ústní zkoušce s případnými doplňujícími otázkami.
Osnovy výuky
2.Znečištění atmosféry, hydrosféry, pedosféry.
3.Biologické potřeby člověka, pohoda prostředí, chemické a fyzikální vlivy. Radioaktivita, radon a jeho zdroje.
4.Toxikologie, zjišťování toxicity, přehled toxických látek a jejich možných zdrojů. Zákony a vyhlášky v oblasti ŽP a nakládání s odpady, zavádění nařízení EU.
5.Klasifikace technologií z hlediska vzniku odpadů, klasifikace odpadů, složení a radioaktivita odpadů. Nakládání s odpady – shromažďování, sběr, svoz, třídění a recyklace odpadů.
6.Metody zpracování odpadů – fyzikální, fyzikálně chemické a chemické.
7.Termické zpracování odpadů, spalovny komunálního odpadu, ostatních odpadů a toxických odpadů, jiné způsoby tepelného zpracování.
8.Skládkování odpadů, technologické části skládek, druhy skládek, rekultivace.
9.Odpady ve stavebnictví, jejich rozdělení a charakteristika jednotlivých skupin. Odpady ze stavební výroby a možnosti jejich recyklace.
10.Energetické odpady, chemické a fázové složení, reaktivita, pucolánová aktivita, možnosti využití ve stavebnictví. Odpady z hutní výroby, chemické a fázové složení, reaktivita, možnosti zpracování ve stavebnictví.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Graham Peter: Building Ecology: First Principles For a Sustainable Built Environment. Blackwell Science Ltd, 2002. ISBN-10: 0632064137. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-K-C-SI magisterský navazující
obor M , 2 ročník, zimní semestr, povinný
- Program N-P-C-SI magisterský navazující
obor M , 2 ročník, zimní semestr, povinný
- Program N-P-E-SI magisterský navazující
obor M , 2 ročník, zimní semestr, povinný
- Program B-P-C-MI bakalářský
obor MI , 4 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2.Znečištění atmosféry, hydrosféry, pedosféry.
3.Biologické potřeby člověka, pohoda prostředí, chemické a fyzikální vlivy. Radioaktivita, radon a jeho zdroje.
4.Toxikologie, zjišťování toxicity, přehled toxických látek a jejich možných zdrojů. Zákony a vyhlášky v oblasti ŽP a nakládání s odpady, zavádění nařízení EU.
5.Klasifikace technologií z hlediska vzniku odpadů, klasifikace odpadů, složení a radioaktivita odpadů. Nakládání s odpady – shromažďování, sběr, svoz, třídění a recyklace odpadů.
6.Metody zpracování odpadů – fyzikální, fyzikálně chemické a chemické.
7.Termické zpracování odpadů, spalovny komunálního odpadu, ostatních odpadů a toxických odpadů, jiné způsoby tepelného zpracování.
8.Skládkování odpadů, technologické části skládek, druhy skládek, rekultivace.
9.Odpady ve stavebnictví, jejich rozdělení a charakteristika jednotlivých skupin. Odpady ze stavební výroby a možnosti jejich recyklace.
10.Energetické odpady, chemické a fázové složení, reaktivita, pucolánová aktivita, možnosti využití ve stavebnictví. Odpady z hutní výroby, chemické a fázové složení, reaktivita, možnosti zpracování ve stavebnictví.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2.Příprava vzorků pro stanovení výluhu CuCl2 a související teorie.
3.Cvičení zaměřené na využití odpadů ve stavebnictví + laboratorní práce v rámci EKO PROJEKTU.
4.Laboratorní cvičení na stanovení vlastností a následně druhů daných stavebních materiálů.
5.Laboratorní cvičení na stanovení typu znečištění vzorků vody + laboratorní práce v rámci EKO PROJEKTU.
6.Stanovení výluhu CuCl2 referenční a upravené malty.
7.Dokončení experimentální ch prací a testování produktů vzniklých v rámci EKO PROJEKTU.
8.Zpracování výsledků EKO PROJEKTU do požadované formy včetně rešerše dané problematiky.
9.Prezentace výsledků EKO PROJEKTU, hodnocení prací a odevzdání protokolů.
10.Zápočtový test.