Detail předmětu
Informatika pro architekty
FAST-AU05Ak. rok: 2013/2014
Seznámení s moderními technikami prezentace architektonické tvorby s důrazem na zpracování rastrové grafiky, kompozici a obsah obrazu, vytváření fotorealistických montáží a hlavní zásady pro návrhy tištěných a internetových prezentací.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
2
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky (AIU)
Výsledky učení předmětu
Seznámení s moderními technikami prezentace architektonické tvorby s důrazem na zpracování rastrové grafiky, kompozici a obsah obrazu, vytváření fotorealistických montáží a hlavní zásady pro návrhy tištěných a internetových prezentací. Seznámení se základy fotografování s důrazem na snímání architektury (exteriér, interiér). Práce s nástroji Adobe Photoshopu pro úpravy rastrového obrazu a vytváření fotomontáží.
Export vyrendrovaného obrazu z 3D modeláře a jeho import do editoru rastrové grafiky, dokončení vizualizace modelu jeho montáží do reálné fotografie.
Export vyrendrovaného obrazu z 3D modeláře a jeho import do editoru rastrové grafiky, dokončení vizualizace modelu jeho montáží do reálné fotografie.
Prerekvizity
Pokročilé znalosti 2D a prostorového modelování, technologie Internetu, základy počítačové grafiky
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, praktických cvičení a samostudia. Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná.
Způsob a kritéria hodnocení
1. aktivní účast ve všech cvičeních.
2. vypracování samostatné práce, jejímž zadáním je:
– vytvoření fotomontáže s libovolným tématem, prokazující osvojení základních technik pro práci s rastrovou grafikou.
– vytvoření letáku A4, který obsahuje textovou a obrazovou dokumentaci postupu při vytváření fotomontáže a který by měl doložit, že si student osvojil hlavní zásady pro vytváření prezentačních dokumentů.
2. vypracování samostatné práce, jejímž zadáním je:
– vytvoření fotomontáže s libovolným tématem, prokazující osvojení základních technik pro práci s rastrovou grafikou.
– vytvoření letáku A4, který obsahuje textovou a obrazovou dokumentaci postupu při vytváření fotomontáže a který by měl doložit, že si student osvojil hlavní zásady pro vytváření prezentačních dokumentů.
Osnovy výuky
Přednášky (6 x 2 hod.)
1. Opakování základů počítačové grafiky - barevné prostory, barevné modely, palety
2. Digitální rastrové a vektorové grafické formáty.
3. Formáty videa, kódovací techniky a kontejnery.
4. Možnosti začlenění grafických formátů a videokontejnerů do dokumentu HTML 4.0
5. Principy 3D grafických knihoven, od openGL, DirectX, VRML k současnému formátu X3d
6. Implementace probraných principů ve standardu HTML 5.0
Cvičení
Pokročilé dovednosti v úpravě a montáži obrazu v prostředi Adobe Photoshop
1. Opakování základů počítačové grafiky - barevné prostory, barevné modely, palety
2. Digitální rastrové a vektorové grafické formáty.
3. Formáty videa, kódovací techniky a kontejnery.
4. Možnosti začlenění grafických formátů a videokontejnerů do dokumentu HTML 4.0
5. Principy 3D grafických knihoven, od openGL, DirectX, VRML k současnému formátu X3d
6. Implementace probraných principů ve standardu HTML 5.0
Cvičení
Pokročilé dovednosti v úpravě a montáži obrazu v prostředi Adobe Photoshop
Učební cíle
Infrastruktura multimediálních prezentací výsledků architektonické tvorby.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Jan Juřica: Video na počítači. Computer Press, 2003.
Doporučená literatura
Ted Boardman: 3D Studio Max. Computer Press, 2003.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Přednášky (6 x 2 hod.)
1. Počítačová grafika: vektorová a rastrová grafika, vlastnosti rastrové grafiky, barevné modely, digitální rastrové a vektorové formáty
2. Globální úpravy obrazu: úpravy velikosti a rozlišení obrazu, práce s barevnou informací obrazu, barevné režimy, převody mezi barevnými režimy, barevný gamut, správa barev, úpravy barev v obraze.
3. Základní principy práce s rastrovou grafikou: práce ve vrstvách, práce s barevnými kanály, práce s částí obrazu (lokální úpravy).
4. Principy vytváření fotomontáží: o výběrech obrazových bodů a jejich vložení do jiného obrazu, maskování vrstev.
5. Základy fotografování architektury, geometrické transformace v obraze, práce s perspektivou.
6. Vizualizace modelu, rendrovací modul, uložení vyrendrovaného obrazu do souboru, jeho vložení do fotografie, animace.
1. Počítačová grafika: vektorová a rastrová grafika, vlastnosti rastrové grafiky, barevné modely, digitální rastrové a vektorové formáty
2. Globální úpravy obrazu: úpravy velikosti a rozlišení obrazu, práce s barevnou informací obrazu, barevné režimy, převody mezi barevnými režimy, barevný gamut, správa barev, úpravy barev v obraze.
3. Základní principy práce s rastrovou grafikou: práce ve vrstvách, práce s barevnými kanály, práce s částí obrazu (lokální úpravy).
4. Principy vytváření fotomontáží: o výběrech obrazových bodů a jejich vložení do jiného obrazu, maskování vrstev.
5. Základy fotografování architektury, geometrické transformace v obraze, práce s perspektivou.
6. Vizualizace modelu, rendrovací modul, uložení vyrendrovaného obrazu do souboru, jeho vložení do fotografie, animace.
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Adobe Photoshop a jeho uživatelské prostředí, základní úpravy surového obrazu, barevné úpravy, práce v různých barevných režimech.
2. Globální úpravy obrazu: úpravy velikosti a rozlišení obrazu, pokročilé úpravy barev v obraze, barevné kanály, retuše.
3. Práce ve vrstvách, vrstvy úprav, textové vrstvy, úpravy části obrazu (lokální úpravy).
4. Vytváření jednoduchých fotomontáží: nástroje pro výběr obrazových bodů a jejich vložení do jiného obrazu, alfa kanály, maskování vrstev.
5. Geometrické transformace v obraze: srovnání svislic, pokřivení, práce s perspektivou, filtr Úběžný bod.
6. Export vyrendrovaného modelu z AutoCAD do Photoshopu: nastavení pohledu na model v ACAD, rendrování, vložení vyrendrovaného obrazu do fotografie, řešení osvětlení ve zdrojových obrazech, vytváření stínů v montáži.
2. Globální úpravy obrazu: úpravy velikosti a rozlišení obrazu, pokročilé úpravy barev v obraze, barevné kanály, retuše.
3. Práce ve vrstvách, vrstvy úprav, textové vrstvy, úpravy části obrazu (lokální úpravy).
4. Vytváření jednoduchých fotomontáží: nástroje pro výběr obrazových bodů a jejich vložení do jiného obrazu, alfa kanály, maskování vrstev.
5. Geometrické transformace v obraze: srovnání svislic, pokřivení, práce s perspektivou, filtr Úběžný bod.
6. Export vyrendrovaného modelu z AutoCAD do Photoshopu: nastavení pohledu na model v ACAD, rendrování, vložení vyrendrovaného obrazu do fotografie, řešení osvětlení ve zdrojových obrazech, vytváření stínů v montáži.