Detail předmětu

Informatika pro architekty

FAST-AU05Ak. rok: 2013/2014

Seznámení s moderními technikami prezentace architektonické tvorby s důrazem na zpracování rastrové grafiky, kompozici a obsah obrazu, vytváření fotorealistických montáží a hlavní zásady pro návrhy tištěných a internetových prezentací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky (AIU)

Výsledky učení předmětu

Seznámení s moderními technikami prezentace architektonické tvorby s důrazem na zpracování rastrové grafiky, kompozici a obsah obrazu, vytváření fotorealistických montáží a hlavní zásady pro návrhy tištěných a internetových prezentací. Seznámení se základy fotografování s důrazem na snímání architektury (exteriér, interiér). Práce s nástroji Adobe Photoshopu pro úpravy rastrového obrazu a vytváření fotomontáží.
Export vyrendrovaného obrazu z 3D modeláře a jeho import do editoru rastrové grafiky, dokončení vizualizace modelu jeho montáží do reálné fotografie.

Prerekvizity

Pokročilé znalosti 2D a prostorového modelování, technologie Internetu, základy počítačové grafiky

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, praktických cvičení a samostudia. Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná.

Způsob a kritéria hodnocení

1. aktivní účast ve všech cvičeních.
2. vypracování samostatné práce, jejímž zadáním je:
– vytvoření fotomontáže s libovolným tématem, prokazující osvojení základních technik pro práci s rastrovou grafikou.
– vytvoření letáku A4, který obsahuje textovou a obrazovou dokumentaci postupu při vytváření fotomontáže a který by měl doložit, že si student osvojil hlavní zásady pro vytváření prezentačních dokumentů.

Osnovy výuky

Přednášky (6 x 2 hod.)
1. Opakování základů počítačové grafiky - barevné prostory, barevné modely, palety
2. Digitální rastrové a vektorové grafické formáty.
3. Formáty videa, kódovací techniky a kontejnery.
4. Možnosti začlenění grafických formátů a videokontejnerů do dokumentu HTML 4.0
5. Principy 3D grafických knihoven, od openGL, DirectX, VRML k současnému formátu X3d
6. Implementace probraných principů ve standardu HTML 5.0

Cvičení
Pokročilé dovednosti v úpravě a montáži obrazu v prostředi Adobe Photoshop

Učební cíle

Infrastruktura multimediálních prezentací výsledků architektonické tvorby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Jan Juřica: Video na počítači. Computer Press, 2003.

Doporučená literatura

Ted Boardman: 3D Studio Max. Computer Press, 2003.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-C-APS bakalářský

    obor APS , 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášky (6 x 2 hod.)
1. Počítačová grafika: vektorová a rastrová grafika, vlastnosti rastrové grafiky, barevné modely, digitální rastrové a vektorové formáty
2. Globální úpravy obrazu: úpravy velikosti a rozlišení obrazu, práce s barevnou informací obrazu, barevné režimy, převody mezi barevnými režimy, barevný gamut, správa barev, úpravy barev v obraze.
3. Základní principy práce s rastrovou grafikou: práce ve vrstvách, práce s barevnými kanály, práce s částí obrazu (lokální úpravy).
4. Principy vytváření fotomontáží: o výběrech obrazových bodů a jejich vložení do jiného obrazu, maskování vrstev.
5. Základy fotografování architektury, geometrické transformace v obraze, práce s perspektivou.
6. Vizualizace modelu, rendrovací modul, uložení vyrendrovaného obrazu do souboru, jeho vložení do fotografie, animace.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Adobe Photoshop a jeho uživatelské prostředí, základní úpravy surového obrazu, barevné úpravy, práce v různých barevných režimech.
2. Globální úpravy obrazu: úpravy velikosti a rozlišení obrazu, pokročilé úpravy barev v obraze, barevné kanály, retuše.
3. Práce ve vrstvách, vrstvy úprav, textové vrstvy, úpravy části obrazu (lokální úpravy).
4. Vytváření jednoduchých fotomontáží: nástroje pro výběr obrazových bodů a jejich vložení do jiného obrazu, alfa kanály, maskování vrstev.
5. Geometrické transformace v obraze: srovnání svislic, pokřivení, práce s perspektivou, filtr Úběžný bod.
6. Export vyrendrovaného modelu z AutoCAD do Photoshopu: nastavení pohledu na model v ACAD, rendrování, vložení vyrendrovaného obrazu do fotografie, řešení osvětlení ve zdrojových obrazech, vytváření stínů v montáži.