Detail předmětu

Ateliér architektonické tvorby II.

FAST-AG32Ak. rok: 2013/2014

Atelier architektonické tvorby je nejpodstatnějším mediem výuky architektury. Výuka je založena na získávání znalostí a dovedností přímou zkušeností s architektonickou tvorbou postupnými kroky od jednoduchých témat až po složité soubory provozně náročných budov. Metodicky vychází z přenosu zkušeností pedagoga na studenta dialogem nad rozpracovaným dílem. Rozvíjí tvůrčí myšlení i profesionální návyky nezbytné pro výkon umělecko-technického povolání. Student má možnost volit si určité zadání i učitele podle vlastního výběru.
Atelier veřejných staveb je tématicky zaměřen na širokou škálu témat od školství přes kulturu, administrativu, obchod, dopravu, sport, až po zdravotnictví a další stavební druhy. Atelierem procházejí všichni studenti.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

8

Výsledky učení předmětu

Student zvládne cíl předmětu, kterým je aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování veřejných staveb, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.

Prerekvizity

Atelier architektonické tvorby využívá znalostí získaných v předchozích typologických disciplínách, které jsou nezbytnou podmínkou pro přihlášení se k odpovídajícímu tématu. Absolvování tohoto tématu však nemusí následovat bezprostředně po absolvování obsahově příbuzné typologie.

Korekvizity

Znalost navrhování konstrukcí pozemních staveb.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu Vysokého učení technického. V tomto případě se jedná o atelier architektonické tvorby.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínkou přijetí projektu je absolvování tří kritik v průběhu semestru a předložení architektonické studie podle zadaného stavebního programu.

Osnovy výuky

Témata atelierové tvorby pro příslušný semestr jsou studentům oznámena v dostatečném předstihu před jeho započetím. Po ukončení volby zadání a učitele jsou studenti zařazeni do jimi vybraných atelierů. Časově je semestr rozdělen do tří částí vymezených konáním kritických diskusí nad rozpracovaným a posléze dokončeným projektem. Kritiky se konají zpravidla v pátém a desátém týdnu semestru, poslední po ukončení semestru a odevzdání atelierové práce. Smyslem kritik je jednak kontrola předem stanoveného postupu, jednak výměna názorů na přístup k řešenému tématu jak kolektivem pedagogů působících v atelieru, tak všemi zúčastněnými studenty. Tím se kritika stává významnou součástí výuky. Student představující svůj projekt se zároveň učí obhajovat svou práci na širším fóru.
Projekt je v každé ze tří fází kolektivně ohodnocen podle pravidel ECTS, součet je výslednou klasifikací atelierové práce.

Učební cíle

Aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování veřejných staveb, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

NEUFERT, E.: Navrhování staveb. Consultinvest Praha, 1995. ISBN 80-901486-4-6 (ČR). (CS)
Příslušné normy a předpisy. 0. (CS)

Doporučená literatura

Literatura a periodika vztahující s k tématu ateliérové tvorby. 0.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-C-APS bakalářský

    obor APS , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

104 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Analýza stavebního programu
2. Analýza místa stavby
3. Referenční příklady
4. Základní idea návrhu
5. Kritika, hodnocení 1. fáze
6.-9. práce na návrhu
10. Kritika, hodnocení 2. fáze
11.-12. Vypracování konečné verze
13. Kritika, výsledné hodnocení