Detail předmětu

Teorie a estetika

FAST-AG10Ak. rok: 2013/2014

Přehled žánrů a metod teoretického uvažování o architektuře. Rozlišení historicky podmíněného a trvalého v tomto uvažování na příkladu významných koncepcí Západu od antiky do 21. století. Vybraná témata, důležitá v současnosti.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Student pozná nejvýznamnější teoretiky architektury.
Student pozná nejvýznamnější teoretické texty o architektuře.
Student pozná různé způsoby vedení odborné rozpravy o architektuře.
Student pozná různé způsoby vedení laické rozpravy o architektuře.
Student se naučí kritickému myšlení o architektuře.

Prerekvizity

Předmět využívá znalostí dějin architektury včetně architektury soudobé a ve vybraných souvislostech odkazuje k principům architektonické kompozice.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Informace jsou předkládány formou přednášek a prezentací. Cvičení probíhají formou rozprav na exkurzích v terénu.

Způsob a kritéria hodnocení

Student odevzdá komentovaný překlad vybraného teoretického textu z cizího jazyka do češtiny, eventuálně do angličtiny.

Osnovy výuky

1. Teorie, estetika a kritika architektury - vymezení disciplín, jejich předmět a význam
2. Architektura z pohledu architekta a z pohledu historika a teoretika – nearchitekta
3. Architektura ve filozofických systémech
4. Klasické koncepce – Vitruvius
5. Klasické koncepce - Alberti a Palladio
6. Klasické koncepce - Semper a Viollet-le-Duc
7. Klasické koncepce - Wagner a Sitte - problém velkoměsta
8. Klasické koncepce - Le Corbusier a Kahn
9. Funkce architektury
10. Sloh, vkus, móda, architektura a "laická" veřejnost
11. Tradice a inovace v architektuře
12. Architektura a další druhy umění, design
13. Architekt jako (spolu)tvůrce životního prostředí (nejen) člověka 21. století

Učební cíle

Znalost ideového zázemí architektonické tvorby, architektura a filosofie, kritika architektury, vývoj koncepcí, sloh, vkus, móda.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Alberti, L.B.: Deset knih o stavitelství. Praha, 1956. (CS)
Gehl, J.: Nové městské prostory. Šlapanice, 2002. 9788086517094. (CS)
Kruft, H. - W.: Dejiny teórie architektúry. Bratislava, 1993. [8070950099] (SK)
Mallgrave, Harry Francis: An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present. Wiley, 2011. 9781444395983. (EN)
Sitte, C.: Stavba měst podle uměleckých zásad. Brno, 2012. 9788087318218. (CS)
Vitruvius: Deset knih o architektuře. Praha, 1979. (CS)

Doporučená literatura

Palladio, A.: Čtyři knihy o architektuře. Praha, 1958. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-P-C-APS bakalářský

    obor APS , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Teorie, estetika a kritika architektury - vymezení disciplín, jejich předmět a význam
2. Architektura z pohledu architekta a z pohledu historika a teoretika – nearchitekta
3. Architektura ve filozofických systémech
4. Klasické koncepce – Vitruvius
5. Klasické koncepce - Alberti a Palladio
6. Klasické koncepce - Semper a Viollet-le-Duc
7. Klasické koncepce - Wagner a Sitte - problém velkoměsta
8. Klasické koncepce - Le Corbusier a Kahn
9. Funkce architektury
10. Sloh, vkus, móda, architektura a "laická" veřejnost
11. Tradice a inovace v architektuře
12. Architektura a další druhy umění, design
13. Architekt jako (spolu)tvůrce životního prostředí (nejen) člověka 21. století

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Diskuse o architektuře, urbanismu a památkové péči v terénu.