Detail předmětu

Ekonomické modelování v Maple

FP-PemPAk. rok: 2014/2015

Předmět je založen na možnostech užití nástrojů počítačového systému Maple pro praktické rozšíření vědomostí studentů získaných v předmětech teoretického základu oboru (ekonomie a kvantitativních disciplín), a to podporou interaktivních metod.
Jeho obsahem je vytváření konkrétních ekonomických modelů v komplexnosti, jejich analýza až po aplikace pro vybrané problémy ekonomické praxe (zejména mikroekonomického a makroekonomického charakteru).
Pro modelování budou využity metody matematických disciplín a přednosti pracovního, komunikačního a prezentačního prostředí systému Maple - zejména jeho interaktivních výpočtových i vizualizačních možností, animacemi, simulacemi modelů a jevů předdefinovanými a interaktivně modifikovatelnými asistenty, tutory, úlohami, Maple-demo a video záznamy, klikacím kalkulem aj.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V ekonomické praxi je vysokou devizou absolventů schopnost samostatně modelovat a korektně řešit problémy interdisciplinárního charakteru, což bez využití vhodného počítačového systému a dalších prostředků ICT není uskutečnitelné.
Maple poskytuje komplexní, dynamické, otevřené, komfortní prostředí a řadu dalších přitažlivých subsystémů svým uživatelům.
Tyto skutečnosti sehrávají významnou roli v celkové architektuře získávání návyků nejen při výuce v ekonomických studijních programech, ale i pro aplikace a budoucí ekonomickou praxi.

Prerekvizity

Znalosti základního kurzu matematiky, vybraných problematik z kurzů z statistiky a vybraných problematik ekonomických oborů, zejména mikroekonomie a makroekonomie.
Předpokládají se základní dovednosti pracovat na PC.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

K získání zápočtu je nezbytná aktivní účast ve cvičení a plnění průběžně zadaných úkolů a vypracování závěrečného projektu (zpracování – věcná správnost, formální úroveň a prezentace). Nepovinné hodnocení ze cvičení (za mimořádné či originální výkony apod.) může ovlivnit dodržení jiných povinnosti nutných pro získání zápočtu.

Osnovy výuky

Osnova přednášek:
1. týden: Stanovení podmínek. Obsah předmětu a metody ekonomického modelování, ekonomických analýz a aplikací. Systém Maple, interaktivní nástroje, navigace pro obslužnost.
2. až 4. týden: Připomenutí základních prostředků matematických disciplín pro ekonomické prostředí. Vybrané nástroje pracovního, komunikačního a prezentačního prostředí systému Maple. Zadání závěrečného projektu pro individuální zpracování ke zkoušce.
5. až 12. týden: Ekonomické modely a jejich analýza vybraných ekonomických veličin v systému Maple.

Tématicky:
5. týden: Model poptávky a model nabídky, trh a rovnováha.
6. – 7. týden: Modely cenové pružnosti poptávky a cenové pružnosti nabídky a modely
celkového příjmu, celkových nákladů a zisku, externality.
8. týden: Model užitku, spotřebitelské preference, vztah k poptávce.
9. týden: Model produkce.
10. – 11. týden: Vybrané makroekonomické modely, spotřeba, produkt a důchod,
makroekonomická rovnováha.
13. týden: Shrnutí, rezerva, příp. doplnění probraného učiva v dalších souvislostech.

Osnova cvičení - obsah:
Cvičení odpovídají výše popsané osnově předmětu a probíhají v počítačové laboratoři:
1.– 4. týden: Podmínky zápočtu. Připomenutí základních prostředků matematiky při využití ekonomických veličin. Pracovní prostředí Maple. Vymezení závěrečného projektu.
5. – 11. týden: Konkrétní modely ekonomických veličin (dle sylabu přednášek)
12. týden: Rozšiřující doplnění možností systému Maple, např. aplikační centrum Maplesoft apod. Diskuse k závěrečnému projektu ke zkoušce. Kontrola domácích úloh a prezentace případových studií.
13. týden: Shrnutí, příp. doplnění probraného učiva v dalších souvislostech. Rezerva. Finální kontrola povinností. Zápočet.

Učební cíle

Obecným cílem předmětu je získání znalostí v oblasti tvorby ekonomických modelů a metod jejich zpracování matematickými prostředky, ale i akcentace soudobých inovačních trendů ve výuce, jako jsou:
- ekonomická teorie v korespondenci s empirickým obsahem reálného ekonomického prostředí,
- podpora výuky interdisciplinárního charakteru,
- komplexního přístup k řešení ekonomických problémů užitím systému Maple.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednášce není povinná, účast ve cvičení je kontrolovaná.
Student není povinen omlouvat 2 zameškaná cvičení.
Další zameškané hodiny student je povinen omlouvat.
Je plně v kompetenci učitele posoudit důvod absence.
Případné formy nahrazení zameškané výuky stanoví učitel individuálně.
Účast ve cvičení probíhá v souladu s vymezeními uvedenými v ostatních odstavcích tohoto dokumentu.

Základní literatura

Dufek J. Ekonometrie. MZLU v Brně, Brno 2003. (CS)
Hřebíček J. and Kohout J. Úvod do systému Mpale. Fakulta informatiky MU Brno, Brno 2004. (CS)
Mezník I. Ekonometrie pro magisterské studijní programy. Akademické nakladatelství Cerm, s.r.o. Brno, Brno, 2004. (CS)

Doporučená literatura

Frank R. H. Microeconomics and Behavior. McGraw-Hill, New York 1991. (EN)
Gander W. and Hřebíček J. Solving problems in Scientific Computing Using Maple and Matlab. Springer, Heidelberg 2004. (EN)
Griffiths W.E., Hill R.C. and Judge G.G. Learning and Practicing Econometrics. USA, 1992. (EN)
Groligová I. and Mandelík P. Makroekonomie. Akademické nakladatelství Cerm, s.r.o. Brno, Brno 2007. (CS)
Hušek R. and Pelikán J. Aplikovaná ekonometrie. Professional Publishing, Praha 2003. (CS)
Hušek R. Ekonometrická analýza. Ekopress. Praha 1999. (CS)
Karpíšek Z. Matematika IV. Akademické nakladatelství Cerm, s.r.o. Brno, Brno 2002. (CS)
Maroš B. and Marošová M. Základy numerické matematiky. PC-DIR Real, s.r.o., Brno 1999. (CS)
Seger J. and Hindls. R. Statistické metody v tržním hospodářství. Victoria Publishing. Praha 1995. (CS)
Slavin S. L. Microeconomics. Irwin McGraw-Hill, Boston 1996. (EN)
Škapa S. Mikroekonomie. 1. a 2. díl, Akademické nakladatelství Cerm, s.r.o. Brno, Brno 2005. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR magisterský navazující

    obor MGR-PFO , 1 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Repetitorium potřebných metod matematických disciplín.
2. Systém Maple.
3. Repetitorium potřebných pojmů z ekonomie (makro- a mikroekonomie).
4. Konkrétní matematické modely ekonomických veličin, jejich analýza a interpretace.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Repetitorium potřebných technik matematických disciplín (diferenciální a integrální počet).
2. Repetitorium potřebných pojmů z ekonomie (makroekonomi a mikroekonomie).
3. Systém Maple, pracovní, komunikační a aplikační prostředí.
4. Konkrétní matematické modely ekonomických veličin (z empiricky zjištěných dat), jejich analýza a i nterpretace.