Detail předmětu

Kultura projevu a tvorba textů

FEKT-XKPTAk. rok: 2014/2015

Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V rovině konkrétních cílů budou schopni vysvětlit základní pojmy z oblasti psychologie komunikace, definovat předmět studia jednotlivých subdisciplín psychologie komunikace, aplikovat teoretické znalosti na oblast komunikační praxe a zhodnotit efektivitu prezentačního výkonu svých kolegů ze semináře.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody vyučování: přednáška, diskuse, nácvik prezentace

Způsob a kritéria hodnocení

Úspěšné ukončení předmětu předpokládá 80% úspěšnost v zápočtovém testu a realizaci tří řečnických aktů - proslovu, řeči a prezentace. Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

1. Úvod do studia psychologie komunikace
2. Základní druhy komunikace
3. Neverbální komunikace
4. Verbální komunikace
5. Asertivní komunikace
6. Empatická komunikace
7. Transakčně analytický pohled na komunikaci
8. Základy rétoriky, rétorické principy
9. Osobnost řečníka
10. Příprava prezentace
11. Teoretické základy vytváření studijních opor dle J. Průchy
12. Základy společenského chování
13. Zásady hlasové hygieny

Učební cíle

Absolvování kurzu vede k získání teoretických znalostí z oblasti psychologie komunikace, rétoriky a etikety. Podstatnou součástí kurzu je praktický systematický trénink řečnických vystoupení, spojený s hodnocením dílčích aspektů řečnického projevu. Studenti budou umět vyjmenovat základní druhy komunikace, budou schopni určit rozdíly mezi efektivní formou řečnického vystoupení a neefektivní formou vystoupení. Vyjmenují osobnosti, jež formulovali zásadní rétorické principy. Aplikují pravidla společenského protokolu na běžné situace praxe. Uplatní teoretické zásady přípravy prezentace a řeči při vlastní přípravě prezentace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrolovaná výuka v rozsahu 80% prezence na semináři. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.

Doporučená literatura

Capponi, V., Novák, T.:Sám sobě mluvčím – Jak prezentovat sám sebe. Praha, Grada Publishing 1994.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BTBIO-A bakalářský

    obor A-BTB , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor A-BTB , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program BTBIO-F magisterský navazující

    obor F-BTB , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor F-BTB , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-B bakalářský

    obor B-TLI , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-SEE , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-EST , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-AMT , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-MET , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-TLI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-SEE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-AMT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor B-MET , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EVM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-TIT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-MEL , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-KAM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-SVE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-BEI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-BEI , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EST , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EVM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EEN , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EEN , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-TIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-MEL , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-KAM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-SVE , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program AUDIO-J bakalářský

    obor J-AUD , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor J-AUD , 3 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-KAM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-SVE , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-EVM , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-TIT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-EST , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-MEL , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-KAM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-SVE , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-EVM , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-EEN , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-EEN , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-TIT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-BEI , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-BEI , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-EST , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor M-MEL , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Informace a jejich sdělování
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu

Cvičení odborného základu

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.