Detail předmětu
Ekonomie informačních produktů
FIT-EIPAk. rok: 2014/2015
Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických faktorů (trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových informačních a komunikačních produktů. Důležitou součástí je rovněž oblast mikroekonomie, jejíž základní principy a teoretická východiska jsou pro optimální řízení ICT produktů stěžejní.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- Schopnost aplikace základních ekonomických principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
- Schopnost jasně definovat a formulovat e-commerce jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky sféry e-commerce.
- Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační zboží.
- Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
- Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
- Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
- Kritické zhodnocení efektů a dopadů současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
- Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
- Business oblast, ekonomika a informační technologie
- Informační management a marketing
- Cena IT zboží
- Vytváření různých verzí informačního zboží
- Informace ve vědě, technice a medicíně (STM)
- Copyright, otázky autorských práv
- Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
- Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
- Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů
- Ekonomika standardů v informačních sítích
- Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MBI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MBS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MMI , 2 ročník, zimní semestr, povinný
obor MMM , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MPV , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
obor MSK , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
- Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
- Business oblast, ekonomika a informační technologie
- Informační management a marketing
- Cena IT zboží
- Vytváření různých verzí informačního zboží
- Informace ve vědě, technice a medicíně (STM)
- Copyright, otázky autorských práv
- Uzamčení, náklady přechodu a jak tyto situace poznat
- Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
- Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů
- Ekonomika standardů v informačních sítích
- Závěrečné shrnutí a zhodnocení základních aspektů oblasti managementu a ekonomie informačních produktů, debata seminárních prací.