Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FIT-IKPTAk. rok: 2014/2015
Předmět nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
čeština, angličtina
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
V rovině konkrétních cílů budou schopni vysvětlit základní pojmy z oblasti psychologie komunikace, definovat předmět studia jednotlivých subdisciplín psychologie komunikace, aplikovat teoretické znalosti na oblast komunikační praxe a zhodnotit efektivitu prezentačního výkonu svých kolegů ze semináře.
Prerekvizity
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody vyučování: přednáška, diskuse, nácvik prezentace.
Způsob a kritéria hodnocení
Úspěšné ukončení předmětu předpokládá 80% úspěšnost v zápočtovém testu a realizaci tří řečnických aktů - proslovu, řeči a prezentace. Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Osnovy výuky
1. Úvod do studia psychologie komunikace
2. Základní druhy komunikace
3. Neverbální komunikace
4. Verbální komunikace
5. Asertivní komunikace
6. Empatická komunikace
7. Transakčně analytický pohled na komunikaci
8. Základy rétoriky, rétorické principy
9. Osobnost řečníka
10. Příprava prezentace
11. Teoretické základy vytváření studijních opor dle J. Průchy
12. Základy společenského chování
13. Zásady hlasové hygieny
Učební cíle
Absolvování kurzu vede k získání teoretických znalostí z oblasti psychologie komunikace, rétoriky a etikety. Podstatnou součástí kurzu je praktický systematický trénink řečnických vystoupení, spojený s hodnocením dílčích aspektů řečnického projevu. Studenti budou umět vyjmenovat základní druhy komunikace, budou schopni určit rozdíly mezi efektivní formou řečnického vystoupení a neefektivní formou vystoupení. Vyjmenují osobnosti, jež formulovali zásadní rétorické principy. Aplikují pravidla společenského protokolu na běžné situace praxe. Uplatní teoretické zásady přípravy prezentace a řeči při vlastní přípravě prezentace.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrolovaná výuka v rozsahu 80% prezence na semináři a dále se doporučuje vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing, 1993.
Khelerová, V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada, 1995.
Smejkal, V., Bachrachová, H.: Lexikon společenského chování. Grada Publishing. Praha 1993, 2002.
Pease, A.: Řeč těla. Portál, 2001.
Doporučená literatura
Wieke, T.: Rétorika v praxi. Praha, REBO Productions, 2005.
Průcha, J.: Tvorba textů. Elektronický materiál Ústavu jazyků FEKT VUT v Brně, Brno, 2003.
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Kohout, J.: Rétorika - Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press, 1995.
Dohalská, M., kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme - kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont, 1985.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství, 1992.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar, 1995.
Spillaneová, M.: Image ženy. Praha, Ikar, 1995.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha, 1996.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha, 2000.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel, 1992.
Praško, J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Morris, D.: Body Talk. Praha, Ivo Železný, 1999.
http://www.feec.vutbr.cz/UJAZ/evyuka.php.cz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení odborného základu
13 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor