Detail předmětu
Výtvarná informatika
FIT-VINAk. rok: 2014/2015
Úvod do výtvarné informatiky, počítačová tvorba v kontextu zobecněné estetiky, stručná historie počítačového umění ve světě i doma, esteticky nosné funkce (periodické funkce, cyklické funkce, spirální křivky, superformule), výtvarné algoritmy s náhodnými parametry (generátory pseudonáhodných čísel s různým rozložením, kombinace generátorů), bezkontextová grafika a výtvarné automaty, geometrické substituce (iterace transformací, graftály), esteticky nosné proporce (zlatý řez v matematice a umění), fraktální grafika (dynamika v komplexní proměnné, 3D řezy kvaternionů, Lindenmayerovy přepisovací gramatiky, křivky vyplňující prostor, iterované systémy afinních transformací, modelování terénu apod.), chaotické atraktory (diferenciání rovnice), matematické uzly (topologie, grafy, prostorové transformace), periodické mozaiky (grupy symetrií, vlysy, rozety, zámkové ornamenty), neperiodické mozaiky (hierarchické, spirální, aperiodické dláždění), exaktní estetika (numerická krása, matematické hodnocení proporcí, kompozice a estetické informace).
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Cesty k matematickému umění: Prolínání vědy a umění od historie po současnost.
- Zobecněná estetika: Výtvarné formy matematického umění.
- Výtvarník u počítače: Od analogových oscilogramů k virtuální realitě.
- Estetické funkce I: Od sinu a cosinu k superformuli.
- Estetické funkce II: Generovaná grafika a rytmus algoritmů.
- Estetické proporce: Zlatý řez v matematice, umění a designu.
- Graftály: Systémy větvení a modely forem růstu přírody.
- Fraktály I: Iterované transformace a křivky vyplňující prostor.
- Fraktály II: Od komplexních fraktálů k vyšším dimenzím a chaosu.
- Matematické uzly: Od keltských motivů k algoritmickým sochám.
- Ornamenty a mozaiky I: Symetrie, periodické mozaiky a zámkové ornamenty.
- Ornamenty a mozaiky II: Hierarchické, aperiodické a hyperbolické dláždění
- Exaktní estetika: Matematické hodnocení tvarů, barev a kompozice.
Osnova počítačových cvičení:
Cvičení sledují témata přednášek a jsou vedena formou výtvarné dílny (pro cvičení jsou připraveny ukázkové programy).
Osnova ostatní - projekty, práce:
Letterismus a ASCII art, Digitální improvizace, Generovaná grafika, Kvantování funkcí, Chaotické atraktory, Bezkontextová grafika, Nelineární transformace, Fraktály kvaternionů, Fraktální krajina, Uzlování, Zámkové mozaiky, Islámský ornament, Digitální koláž, Grafický plakát
Učební cíle
Seznámit se s principy matematiky a informatiky ve výtvarném umění, seznámit se s příklady aplikovaného počítačového umění, jeho historií, současnými tendencemi i výhledy do budoucna, naučit se praktickým dovednostem z oblasti výtvarné informatiky a prakticky realizovat výtvarnou tvorbu s pomocí počítače.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program IT-MGR-2 magisterský navazující
obor MBI , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MBS , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MIN , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MIS , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MMI , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MMM , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MPV , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MSK , 0 ročník, letní semestr, volitelný
obor MGM , 1 ročník, letní semestr, volitelný