Detail předmětu

Technická diagnostika I

FSI-XT1-KAk. rok: 2014/2015

Předmět je zaměřen na nejmodernější poznatky z technické diagnostiky. Jeho obsah navazuje na studium předmětu Základy technické diagnostiky (CTD) v bakalářském studijním programu . I přes uvedené, jsou v úvodu zopakovány některé základní skutečnosti (diagnostický prostředek, systém, model, diagnostický signál) a tyto podstatně rozšířeny a prohloubeny. Je nově zmíněno použití umělé inteligence v diagnostice a v dalších kapitolách jsou již podrobně probírány vybrané diagnostické metody, jako např. termodiagnostika, diagnostika průtoku a diagnostika výšky hladiny. Pozornost je soustředěna na existující měřicí přístroje, metodiku měření a především na posouzení a vyhodnocení stavu sledovaných systémů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Student získá ve smyslu uvedené anotace základní znalosti z diagnostiky, které mu umožní se zapojit v průmyslové strojírenské a elektrotechnické praxi do řešení různých problémů, které s danou problematikou souvisí.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky na úrovni dosud absolvovaného bakalářského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny.

Způsob a kritéria hodnocení

Předmět je vyučován formou přednášek a je zakončen zkouškou. Zkouška je realizována písemným testem, student může z tohoto testu získat až 100 bodů. Hodnocení výsledku zkoušky je dáno klasifikační stupnicí dle ECTS.

Osnovy výuky


Učební cíle

Cílem předmětu je získání základních znalostí z diagnostiky technických systémů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je kontrolována z hlediska získaných znalostí u zkoušky.

Základní literatura

HELEBRANT,F; ZIEGLER,J. Technická diagnostika a spolehlivost, II. Vibrodiagnostika. 1. vydání-dotisk. VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2005. 178 s. ISBN 80-248-0650-9.
KREIDL,M; ŠMÍD,R. Technická diagnostika. Senzory-metody-analýza signálu. 1. vydání. Praha: BEN-technická literatura, 2006,408 s. ISBN 80-7300-158-6.

Doporučená literatura

BLACK, H., DOCKRELL, W. Diagnostic Assessment in Technical Education: A Teacher's Handbook. 1980. 75 s. ISBN 978-0901116253.
HAMMER,Miloš. Metody umělé inteligence v diagnostice elektrických strojů. 1. vydání. Praha: BEN – technická literatura, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7300-231-2.
THOMPSON, M.; VAN DEN BRUEL. Diagnostic Tests Toolkit (EBMT-EBM Toolkit Series). Wiley-Blackwell. 2011. 112 s. ISBN 978-0470657584.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2I-K magisterský navazující

    obor M-KSB , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Konzultace

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Úvod do technické diagnostiky - definice, základní pojmy
2.Diagnostický prostředek a systém, obecný postup návrhu diagnostického systému
3.Diagnostický model - definice, rozdělení, vlastnosti
4.Použití umělé inteligence v diagnostice, expertní systémy
5.Typy diagnostických signálů a jejich zpracování, rozdělení metod technické diagnostiky
6.Termodiagnostika - dotykové měření teploty
7.Termodiagnostika - bezdotykové měření teploty
8.Diagnostika průtoku-úvod, objemová měřidla proteklého množství, průtokoměry s měřením tlakové diference
9.Diagnostika průtoku – ostatní průtokoměry, volba vhodného typu průtokoměru, aplikační možnosti
10.Diagnostika výšky hladiny - mechanické hladinoměry
11.Diagnostika výšky hladiny - hydrostatické hladinoměry
12.Diagnostika výšky hladiny - elektrické hladinoměry
13.Diagnostika výšky hladiny -fyzikální hladinoměry