Detail předmětu

Management kvality

FSI-BMKAk. rok: 2015/2016

Obsahem předmětu je uvedení studentů do problematiky úspěšného řízení firem, a to v obecné rovině, která postihuje co nejširší škálu řízených subjektů – ať podnikatelských či neziskových, ať se jedná o malé a střední podniky, až po řízení nadnárodních korporací. Úspěšné řízení znamená pochopení základních manažerských funkcí a zvládnutí klíčových manažerských přístupů a technik.
Předmět Management kvality má seznámit studenty se základními principy moderního řízení výkonnosti podniku. Poskytuje základní vědomosti o evropské politice kvality a komplexních systémech zajišťování kvality v kontextu ochrany životního prostředí a BOZP v EU jako podmínky pro uvádění produktů na trh. Seznamuje se systémy technických standardů důležitých pro zajištění přijatelnosti finálního produktu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

7

Výsledky učení předmětu

Úvod do managementu. Historické kořeny managementu. Od Taylora k pragmatickému managementu současných nejúspěšnějších firem. Nové výzvy v globalizovaném světě podnikání Funkce managementu – rozhodování, plánování, organizování, koordinace, motivování a vedení lidí, kontrola a její formy. Komunikování, informační systémy pro řízení. Profil manažera, osobnostní charakteristiky a předpoklady pro úspěšný výkon manažerské funkce. Organizační struktura a projektování organizace. Provozní (operativní) management. Management hodnotového řetězce. Znalost principů komplexního řízení kvality (TQM), legálních rámců (ČR, EU) řízení organizací orientovaného na úspěch na trhu. Pojetí a obsah kvality, rizika v oblasti environmentu a bezpečnosti a ochrany zdraví. Způsoby zavedení managementu kvality, environmentu a bezpečnosti a ochrany zdraví. Legislativní požadavky kvality, environmentu a bezpečnosti a ochrany zdraví Požadavky systémů managementu kvality, environmentu a bezpečnosti a ochrany zdraví. Nástroje managementu kvality, environmentu a bezpečnosti a ochrany zdraví. Vybrané konkrétní požadavky systémů managementu (dokumentace a řízení dokumentů a záznamů, interní audity systémů managementu, nápravná a preventivní opatření a neustálé zlepšování). Systémový přístup, integrace systémů managementu.

Prerekvizity

Základní vědomosti o technologiích, znalosti z matematiky a fyziky v rozsahu obvyklém pro bakalářský stupeň studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky udělení zápočtu:
Presence ve cvičení. Přednesení referátu a absolvování cvičení na témata vyhlašovaná učitelem během semestru. Vypracování seminární práce na vypsané téma. Při nesplnění těchto podmínek může učitel v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku.
Pokud student získá za aktivity během semestru více, než 50 bodů, bude mu navržena známka podle klasifikační stupnice a nemusí skládat zkoušku. Ostatní studenti se musí podrobit zkoušce (kombinovaná písemná a ústní).
Klasifikační hodnocení studenta: výborně (91 – 100 bodů), velmi dobře (81 – 90 bodů), dobře (71 – 80 bodů), uspokojivě (61 – 70 bodů), dostatečně (51 – 60 bodů), nevyhovující (0 – 50 bodů).

Osnovy výuky

Přednáška
1. Základní pojmy. Definice kvality (úplný produkt). Dimenze kvality. Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení. Vývoj přístupů k řízení podniků a organizací. Six Sigma, Lean Production.
2. Komplexní řízení kvality (TQM). Řízení marketingem, úplné inženýrské řešení a plánování kvality (QFD, FMEA). Environmentální a bezpečnostní omezující podmínky systému managementu.
3. Posuzování shody. Povinné a dobrovolné posuzování shody. Právní akty EU. Právní prostředí v ČR.
4. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem. Normy řady ISO 9000. Posuzování shody podle norem ISO 9001.

Cvičení
1. Referáty studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
2. Příklady posuzování shody (CE).

Pracovní stáže

Exkurze ve vybrané firmě.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům nejdůležitější teoretické poznatky doplněné o konkrétní příklady a způsoby aplikace sdělovaných poznatků, aby pochopili význam a úkoly managementu v současném období. Seznámit studenty s požadavky na osobnost a obsah práce manažera a naučit je nejdůležitější techniky manažerské práce. Vést studenty k tomu, aby si osvojili poznatky o vnitřním a vnějším prostředí organizace a naučili se používat metody uplatňované při analýze vnějšího a vnitřního prostředí. Součástí výkladu je také objasnění vývoje managementu, který je nezbytný pro porozumění změn v obsahu managementu jako odborné disciplíny.
Vyložit základní principy a hlavní prostředky moderního řízení kvality v kontextu ochrany životního prostředí a BOZP.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontroluje se účast ve cvičeních. Každý student musí absolvovat všechny bodované aktivity. Vyučující může studentovi stanovit náhradní podmínky pro uznání předmětu a udělení zápočtu.

Základní literatura

Zákon č. 22/1997 Sb. (aktuální znění) O technických požadavcích na výrobky

Doporučená literatura

Janíček, L. a kol: Evropská unie – instituce, ekonomická, bezpečnostní a sociální politika. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-819-8
Janků, M.: Evropská unie – právní system evropských společenství. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-806-6
JURAN, J. M.; GRYNA F. M.: Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988
Nenadál, J. a kol.: Moderní management jakosti. Management Press, Praha, 2008

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-KSB , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu - základní pojmy a definice
2. Dimenze kvality. Orientace na zákazníka
3. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení
4. Vývoj přístupů k řízení podniků a organizací
5. Six Sigma, Lean Production
6. Komplexní řízení kvality (TQM)
7. Řízení marketingem, úplné inženýrské řešení a plánování kvality (QFD, FMEA)
8. Environmentální a bezpečnostní omezující podmínky systému managementu
9. Posuzování shody
10. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů
11. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem
12. Normy řady ISO 9000
13. Posuzování shody podle norem ISO 9001

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Referáty studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
2. Příklady posuzování shody (CE).