Detail předmětu

Psychologie tvořivého myšlení

FP-RptmCAk. rok: 2015/2016

Předmět je zaměřen zejména na následující oblasti:vymezení pojmu kreativita, vlastnosti tvořivého člověka, proces tvorby, metody tvořivého myšlení, bariéry tvorby.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti si osvojí následující poznatky a dovednosti: strukturu osobnosti tvořivého člověka, charakteristiku tvořivého procesu, bariéry tvořivého myšlení, metody evokování originálních nápadů.

Prerekvizity

Orientace v procesu myšlení a řešení problémů konvenčními prostředky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení klasifikovaného zápočtu je požadováno splnění následujících podmínek: předložení seminární práce zpracovávající kreativním způsobem zvolený problém. Váhy pro hodnocení práce: 40 % originalita, 30 % správnost řešení, 20 % aplikovatelnost, 10 % přínos - hodnota řešení.

Osnovy výuky

Základní tematická náplň přednášek:
- Význam tvořivého přístupu k životu a k práci
- Charakteristika konvenčního a tvořivého řešení problémů
- Tvořivá osobnost a její rysy
- Charakteristika procesu tvorby nápadů a jeho fáze
- Bariéry tvořivého myšlení
- Základní metody tvůrčího řešení problémů

Základní tematická náplň cvičení:
- Možnosti a meze identifikace tvořivosti
- Praktické a metodologické problémy testování tvořivosti
- Test fluence, flexibility a originality
- Způsoby a metody překonávání bariér tvořivého myšlení
- Brainstorming, brainwriting
- Případové studie firem vyžadujících kreativní řešení

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty se zákonitostmi, podmínkami a předpoklady tvořivé činnosti.Rozvinutí tvořivých schopností. Osvojení si pozitivního postoje při střetu s problémem

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Odevzdání požadovaných materiálů ve vyhlášených kontrolních dnech.
Nepřítomní studenti musí požadované materiály odevzdat v náhradním termínu.

Základní literatura

POKORNÝ, J. Myslet kreativně. 2004. 124 s. ISBN 80-7204-324-2. (CS)
POKORNÝ,J. Psychologie tvořivého myšlení. 2006. 61 s. ISBN 80-214-3205-5. (CS)

Doporučená literatura

DACEY, J., S. LENNON, K., H. Kreativita. Praha: Grada, 2000, 250 s.ISBN: 8071699039 (CS)

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor