Detail předmětu

Laboratoř elektrických pohonů

FEKT-MLEPAk. rok: 2015/2016

Kurs bezprostředně navazuje na základní kursy BEPB a MERP a tvoří ucelený výukový blok. Laboratorní úlohy jsou sestavovány na bázi funkčních vzorků sloužících k ověření teoretických poznatků. Měřením jsou analyzovány statické a dynamické vlastnosti DC i AC pohonů v různých provozních stavech. Součástí cvičení je použití PC pro měření a zpracování výsledků. Významným doplněním výuky v kursu MLEP jsou i exkurse do podniků zabývajících se tématikou související s elektrickými pohony.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti předmětu jsou schopni:
- nastavit řídicí jednotku Berger Lahr pro krokový motor
- popsat pravidla pro řízení asynchronního motoru měničem
- iniciovat systém Siemens – Simotion
- popsat princip tenzometru, rozhodnout o vhodnosti jeho použití v konkrétní aplikaci
- popsat úskalí výroby synchronních servomotorů
- posat možnosti konstrukce lineárních motorů, popsat jeho aplikační nevýhody a limity
- vytvořit jednoduchou aplikaci s PLC systémem EPOS
- vysvětlit jak pracuje softstart, stanovit pro jaké aplikace se hodí a pro jaké ne.
- popsat princip piezomotoru, posoudit v jaké aplikaci je výhodný a v jaké ne.
- ovládat toolbox matlabu SymPowerSystem pro simulaci reálných aplikaci výkonové elektroniky a elektrických pohonů, v tomto modulu dokáží realizovat stejnosměrný zdroj a střídavý jednofázový zdroj pomocí přesného modelu 4kv. Měniče s možností změny PWM modulace

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni bakalářského studia. Student musí navíc umět :
- aplikovat diferenciální rovnice pro popis elektromechanických systémů jak v časové oblasti, tak v operátorovém tvaru
- ovládat matematický popis motorů na základě jejich náhradních schémat
- navrhnout kaskádní regulační strukturu
- ovládat softwarový nástroj MATLAB SIMULINK
- studenti musí být přezkoušeni podle vyhlášky 50

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Osnovy výuky

- Řízení krokového motoru
- Měření na asynchronním motoru s měničem
- Programování systému Siemens Simotion
- Exkurse do firmy HBM Brno – přednáška na téma aplikace tenzometrů
- Exkurse do podniku VUES Brno – ukázka výroby synchronních servomotorů
- Programování PLC Epos
- Měření na lineárním motoru
- Měření na univerzálním motorky
- Ovládání piezomotoru
- Měření na softstartu
- Simulace pohonu s DC motorem v programu matlab simulink
- Simulace DC a AC zdroje s 4kv měničem.

Učební cíle

Experimentální ověřování teoretických poznatků na moderních zařízeních v laboratořích. Seznámení s funkcí a vlastnostmi
reálných funkčních celků elektrických pohonů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EEKR-M magisterský navazující

    obor M-SVE , 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratorní cvičení

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1)Úvod,bezpečnostní předpisy,laboratorní řád.DC motor s cizím buzením/permanentní magnety/napájený z polovodičového měniče.
2)DC sériový motor napájený z pulzního měniče.
3)Asynchronní motor ve spojení se Softstarterem.
4)Asynchronní motor napájený z frekvenčního měniče.
5)Regulovaný pohon se zpětnou vazbou.
6)Polohový servomechanismus.
7)Pohon se spínaným reluktančním motorem.
8)Digitální polohový servomechanismus s DC motorem.
9)Střídavý pohon typu Master-Slave.
10)Mnohamotorový pohon elektrický hřídel.
11)Servomechanismus s 3f krokovým motorem.
12)Obvodová schemata ovládání,spouštění hvězda/trojúhelník,programovatelný automat.
13)Pohon s elektronicky komutovanym motorem.