Detail předmětu

Analýza silničních nehod II

ÚSI-1EDASAk. rok: 2015/2016

Rozšíření teoretického základu analýzy silničních nehod k původním znalostem z předmětu Analýza silničních nehod I a aplikace těchto metod na konkrétní typy silničních dopravních nehod.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

7

Výsledky učení předmětu

Po absolvování předmětu bude student schopen samostatně provést komplexní analýzu nehodového děje, stanovit technickou příčinu nehody a řešit možnosti odvrácení střetu ze strany jednotlivých účastníků.

Prerekvizity

Podmínkou studia předmětu je znalost základů mechaniky pohybu vozidel, zákonů zachování, Newtonových zákonů a jejich aplikace.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Cvičení podporuje zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínka zápočtu – získání alespoň 150 bodů z 200 možných (2×50 za průběžný test na cvičení cca v 4. a 8. týdnu semestru, 100 za semestrální projekt).
Písemná zkouška obsahuje analýzu reálné silniční dopravní nehody pomocí naučených metod.

Osnovy výuky

1 Mechanika střetu vozidel
2 Stanovení EES a diagram rovnováhy hybností a impulsů
3 Grafické metody analýzy silničních nehod – MDRHI, metoda rhomboidního řezu, energetického prstence
4 Grafické metody analýzy silničních nehod – aplikace na konkrétních příkladech včetně čelního střetu s rotací
5 Grafické metody analýzy silničních nehod – metoda drhi+ees a metoda průniku pásem
6 Nehody za účasti motocyklů
7 Nehody osobních vozidel – nehody na křižovatce
8 Nehody s nákladními vozidly, nehody se zvířaty a za snížené viditelnosti
9 Havárie a převracení vozidel
10 Znalecký posudek k analýze silniční nehody, interpretace závěrů
11 Pojistné podvody
12 Simulační program a tabulkový procesor – jejich význam a podpora pro analýzu silničních nehod
13 Biomechanika a zranění osob, pohyb posádky, konzultace se soudním lékařem

Učební cíle

Cílem je získání zkušeností s aplikací fyzikálních zákonů na konkrétní řešené dílčí úlohy a poté jejich využití při komplexní analýze.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve cvičeních je kontrolována prezenční listinou.

Základní literatura

SEMELA, M. Analýza silničních nehod II. Brno. 2012. (83 p.).

Doporučená literatura

BRADÁČ, A. a kol.: Soudní inženýrství. AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM, s.r.o., Brno 1997 ISBN 80-7204-057-X
BRADÁČ, A. a kol.: Znalecký standard č. III, IV. Ústav soudního inženýrství VUT v Brně,1991

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MSoI magisterský navazující

    obor EID , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elektronické učební texty

Semela M., Analýza silničních nehod I, VUT v Brně 2012, ISBN: 978-80-214-5037-0
978-80-214-5038-0 Analýza silničních nehod II.pdf 2.29 MB