Detail předmětu

Základy managementu kvality

FSI-BMKAk. rok: 2016/2017

Předmět je zaměřen na problematiku úspěšného řízení firem. Úspěšné řízení zde znamená pochopení základních manažerských funkcí a zvládnutí klíčových manažerských přístupů a technik souvisejích s managementem kvality.
Předmět poskytuje studentům základní vědomosti o evropské politice kvality a komplexních systémech zajišťování kvality. Seznamuje studenty se systémy technických standardů důležitých pro zajištění způsobilosti finálního produktu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

7

Výsledky učení předmětu

Základní znalosti principů managementu kvality, základních nástrojů a metod využitelných při řízení kvality hlavních a pomocných firemních procesů.
Znalost způsobů splnění vybraných požadavků systémů managementu (dokumentace a řízení dokumentů a záznamů, interní audity systémů managementu, nápravná a preventivní opatření a neustálé zlepšování). Schopnost aplikace systémového a procesního přístupu při dílčích úkolech managementu kvality.

Prerekvizity

Základní vědomosti o technologiích, znalosti z matematiky a fyziky v rozsahu obvyklém pro bakalářský stupeň studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti musí obhájit zpracovaný semestrální projekt na zadané téma.

Osnovy výuky

Přednáška
1. Základní pojmy. Definice kvality (úplný produkt). Dimenze kvality. Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení. Vývoj přístupů k řízení podniků a organizací. Six Sigma, Lean Production.
2. Komplexní řízení kvality (TQM). Řízení marketingem, úplné inženýrské řešení a plánování kvality (QFD, FMEA). Environmentální a bezpečnostní omezující podmínky systému managementu.
3. Posuzování shody. Povinné a dobrovolné posuzování shody. Právní akty EU. Právní prostředí v ČR.
4. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem. Normy řady ISO 9000. Posuzování shody podle norem ISO 9001.

Cvičení
1. Referáty studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
2. Příklady posuzování shody (CE).

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům nejdůležitější teoretické poznatky doplněné o konkrétní příklady a způsoby aplikace umožňující pochopit význam a úkoly managementu kvality. Vést studenty k tomu, aby si osvojili poznatky o vnitřním a vnějším prostředí organizace a naučili se používat metody uplatňované při analýze vnějšího a vnitřního prostředí. Součástí výkladu je také objasnění základních požadavků na management kvality.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontroluje se účast ve cvičeních. Přednášky jsou dobrovolné, prezentace zadané semestrální práce je povinná.

Základní literatura

SYNEK, M., KISLINGEROVÁ, E. a kol. (2010) Podniková ekonomika. 5.vyd. Praha:C.H.Beck. 502 s. ISBN 80-7400-336-3. (CS)
Zákon č. 22/1997 Sb. (aktuální znění) O technických požadavcích na výrobky

Doporučená literatura

Janíček, L. a kol: Evropská unie – instituce, ekonomická, bezpečnostní a sociální politika. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-819-8
Janků, M.: Evropská unie – právní system evropských společenství. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-806-6
JURAN, J. M.; GRYNA F. M.: Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988
Nenadál, J. a kol.: Moderní management jakosti. Management Press, Praha, 2008

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-KSB , 1 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do předmětu - základní pojmy a definice
2. Dimenze kvality. Orientace na zákazníka
3. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení
4. Sedm základních nástrojů managementu kvality
5. Sedm nových nástrojů managementu kvality
6. Vybrané metody preventivního zabezpečování kvality
7. Dokumentace managementu kvality
8. Plánování kvality
9. Podpůrné procesy managementu kvality
10. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů
11. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem
12. Hodnocení výkonnosti a zlepšování procesů
13. Prezentace a obhájení semestrálních prací

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Podnik
2. Náklady podniku
3. Výsledek činnosti
4. Majetek podniku a jeho oceňování
5. Cash flow
6. Cena
7. Finanční analýza
8. SWOT analýza
9. - 10. Mapování procesů
11. - 12. Semestrální práce studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
13. Prezentace a obhajoba semestrálních prací.