Detail předmětu

Technická diagnostika II

FSI-XT2Ak. rok: 2016/2017

Předmět navazuje na studium předmětu Technická diagnostika I (XT1). Pozornost je soustředěna na další vybrané diagnostické metody, s kterými se absolvent tohoto studovaného oboru může v technické praxi setkat. Jedná se např. o tyto metody: diagnostika množství tepla, diagnostika koncentrace, vibrodiagnostika, zvuková diagnostika, defektoskopie, tribodiagnostika, elektrodiagnostika, dálková diagnostika strojů a multiparametrická diagnostika. Pozornost je soustředěna na existující měřicí přístroje, metodiku měření a především na posouzení a vyhodnocení stavu sledovaných systémů. Výuka předmětu je doplněna cvičením, kde jsou všechna probíraná témata náležitě na příkladech z průmyslové praxe procvičena. Ve cvičeních je také vedena diskuze k získaným výsledkům a závěrům.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Student získá ve smyslu uvedené anotace další rozsáhlé a komplexní znalosti z oblasti diagnostiky technických systémů, které mu umožní se erudovaně zapojit v průmyslové strojírenské a elektrotechnické praxi do řešení různých problémů, které s danou problematikou souvisí.

Prerekvizity

Předpokládají se znalosti z matematiky a fyziky na úrovni dosud absolvovaného vysokoškolského studia. Rovněž se předpokládají znalosti v uvedené odborné oblasti v rozsahu předešlého studia bakalářského a studia předmětu Technická diagnostika I.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Výuka je doplněna laboratorním cvičením. Dle možností budou pro studenty organizovány přednášky odborníků z praxe a exkurze do firem zabývajících se činnostmi souvisejícími s obsahem předmětu.

Způsob a kritéria hodnocení

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou. K zápočtu je nutné splnění předepsaných a na začátku semestru avizovaných požadavků, tj. povinná účast na laboratorních cvičeních, vypracování a včasné odevzdání všech protokolů z laboratorních cvičení a dále získání nejméně 13 bodů z těchto protokolů. Každý protokol z laboratorního cvičení je hodnocen maximálně 5 body, lze tedy získat za laboratorní cvičení maximálně 20 bodů. Tyto body se započítávají do celkové klasifikace z předmětu. Kritériem hodnocení v laboratorních cvičeních je také aktivita v přípravě na cvičení a i během vlastního cvičení. Učitel může tuto ověřovat různým způsobem, např. i formou krátkého testu nebo ústní cestou. Zkouška je realizována formou písemného testu, který je opět bodován. V tomto případě lze získat až 80 bodů. Celková klasifikace z předmětu je dána součtem bodů z laboratorního cvičení a bodů z písemného testu u zkoušky, celkově lze tedy získat maximálně 100 bodů. Hodnocení předmětu je dáno klasifikační stupnicí dle ECTS.

Učební cíle

Cílem předmětu je získání dalších teoretických a praktických znalostí z oblasti diagnostiky technických systémů. Předmět obsahově navazuje na předmět Technická diagnostika I.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka je kontrolována ve cvičeních z hlediska účasti a aktivity. Předpokládá se 100% účast na cvičeních, v případě nepřítomnosti je student povinen výuku nahradit, způsob náhrady určí vyučující.

Základní literatura

HAMMER,Miloš. Metody umělé inteligence v diagnostice elektrických strojů. 1. vydání. Praha: BEN – technická literatura, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7300-231-2. (CS)
KREIDL,M; ŠMÍD,R. Technická diagnostika. Senzory-metody-analýza signálu. 1. vydání. Praha: BEN-technická literatura, 2006,408 s. ISBN 80-7300-158-6. (CS)

Doporučená literatura

BLACK, H., DOCKRELL, W. Diagnostic Assessment in Technical Education: A Teacher's Handbook. 1980. 75 s. ISBN 978-0901116253. (EN)
HELEBRANT,F; ZIEGLER,J. Technická diagnostika a spolehlivost, II. Vibrodiagnostika. 1. vydání-dotisk. VŠB – Technická univerzita Ostrava, 2005. 178 s. ISBN 80-248-0650-9. (CS)
THOMPSON, M.; VAN DEN BRUEL. Diagnostic Tests Toolkit (EBMT-EBM Toolkit Series). Wiley-Blackwell. 2011. 112 s. ISBN 978-0470657584. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2I-P magisterský navazující

    obor M-KSB , 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Diagnostika množství tepla – elektronický a kompaktní měřič tepla
2.Diagnostika koncentrace – měření koncentrace, měření hustoty kapalin, analyzátory plynů, měření vlhkosti
3.Vibrodiagnostika – úvod, budící síla, vibrační odezva, základní veličiny
4.Vibrodiagnostika – měření vibrací
5.Vibrodiagnostika – frekvenční analýza
6.Vibrodiagnostika – nevyváženost, nesouosost, kluzná ložiska
7.Vibrodiagnostika – valivá ložiska, metoda ODS, zmínka o modální analýze
8.Zvuková (hluková) diagnostika – úvod,diagnostika strojů: hladina akustického tlaku a výkonu, akustické filtry, hlučnost strojů, zdroje hluku u strojů, kritéria hlučnosti, evropské směrnice, normy, metodika a vyhodnocení diagnostických měření
9.Defektoskopie – úvod, vizuální a optické zkoušky
10.Defektoskopie - magnetoindukční , elektroindukční zkoušky a další
11.Tribodiagnostika – sledování stavu maziva, analýza nečistot a otěrových částic
12.Elektrodiagnostika
13.Dálková diagnostika strojů, multiparametrická diagnostika

Cvičení

5 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Následující 2 cvičení probíhají jednou za 2 týdny, cvičení trvá 2 hodiny:
1.Vibrodiagnostika - nevyváženost, nesouosost, kluzná ložiska, valivá ložiska
2.Dálková diagnostika strojů, multiparametrická diagnostika
Následující cvičení trvá 1 hodinu:
3.Zápočet