Detail předmětu

Tělesná výchova

CESA-STEEAk. rok: 2017/2018

Předmět je realizován ve výukových hodinách pod odborným vedením interních, ve vybraných specializacích vyučují externí učitelé (odborníci z praxe). Výuka je zaměřena především na nácvik základních pohybových dovedností ve zvolené sportovní specializaci s následným zdokonalováním techniky, odstraňováním nedostatků a chyb a budováním kondice.
Studenti si vybírají z nabídky předmětů – sportovních specializací podle svého sportovního zaměření, zájmu a časových možností. Studenti si mohou zapisovat stejnou specializaci opakovaně. Podle náročnosti (zaměření) výuky si studenti volí výukové programy pro začátečníky (Z), pro mírně pokročilé (MP), pro pokročilé (P), pro rekreaci a kondici (R/K) nebo pro sportovní reprezentaci (V).
Každý sport má svoji kartu předmětu, ve které jsou specifikovány výsledky učení, způsob realizace výuky, prerekvizity, doporučené volitelné složky programu, obsah předmětu, doporučená literatura, plánované vzdělávací a výukové metody, způsob a kritéria hodnocení, jazyk výuky, osnovy výuky, cíl, vymezení kontrolované výuky a způsoby nahrazování, typ výuky a je uveden garant výuky.

Jazyk výuky

čeština

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Absolventi předmětu Tělesná výchova se budou realizovat ve zvoleném sportu. Prostřednictvím zvolené pohybové aktivity si budou vytvářet kladný vztah k pohybovým aktivitám a k aktivnímu životnímu stylu, budou rozvíjet svoje motorické dovednosti a pravidelným cvičením si budou budovat kondici.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Cvičení, kurz, bloková výuka.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet - hodnocení vychází z aktivní účasti studenta na jednotlivých výukových lekcích a jeho aktivním zapojení do nabízených aktivit. Kontrolovaná účast na cvičeních.

Osnovy výuky

Osnovy výuky vycházejí ze základních poznatků moderního sportovního tréninku a umožnují studentům realizaci v některé z více jak 78 sportovních specializacích (badminton, basketbal, bojová umění, bootcamp, bouldering, bruslení, fitness skupinové aktivity, florbal, fotbal/malá kopaná, frisbee, futsal, fyzioprogramy, gymnastická průprava, HEAT program, házená, horská kola, in-line bruslení, indoorcycling, kin ball, kondiční atletika, kondiční posilování, kondiční trénik, lakros-interkros, lední hokej, letní kurzy, lyžování - kondiční příprava, masáž a regenerace, netradiční hry, pěší turistika, plavání, plážový volejbal, potápění, požární sport, psychomotorika, relaxační cvičení, snowboard, softbal, stolní tenis, tanec, tenis, trailový běh pro radost, TRX, týmové dovednosti, veslařské trenažéry, vodní záchrana a vodní záchranný sport, volejbal, windsurfing, zimní kurzy, aj.).
Osnovy výuky jednotlivých specializací jsou zpracovány v kartách předmětu.

Učební cíle

Hlavním cílem je zapojení co největšího počtu studentů do programu pohybových aktivit a vytvoření kladného vztahu k pohybové aktivitě. Dílčími cíli jsou kompenzace sedavého způsobu zaměstnání a zdokonalení dovedností i znalostí studentů o rozvoji a udržení kondice vedoucí k dosažení optimálního stavu fyzické zdatnosti, jako vhodného prostředku prevence zdraví a aktivity naplňující vhodně volný čas.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výuky probíhá formou vedení prezence – aktivní účast ve výuce. Povoleny 2 neomluvené absence. Náhrada absencí v hodinách garanta sportu nebo na blokové výuce nebo na zimním/letním kurzu nebo na Dni sportu.

Základní literatura

Blahutková, M. a kol. (2015) Duševní zdraví a pohyb. Brno: CESA VUT v Brně a Aaktivity.cz. (CS)
Kalman, M., Hamřík, Z., & Pavelka, J. (2009). Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut. (CS)
Korvas, P. (2013) Pohybové aktivity ve volném čase. VUT Brno. (CS)
Lehnert a kol.(2010) Trénink kondice ve sportu. FTK UP, Olomouc. (CS)
Marcus, B., & Forsyth, L. (2010). Psychologie aktivního způsobu života: motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha: Portál. (CS)
Payne, J. (Eds.)(2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program S-SBT bakalářský

    obor S-SBT , 1 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor S-SBT , 2 ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení z TV

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor