Detail předmětu

International Business

FP-EibPDAk. rok: 2016/2017

Předmět poskytuje znalostí související s oblastmi mezinárodního podnikatelského prostředí a obchodování. Cílem předmětu je vysvětlit studentům charakteristiky mezinárodního prostředí a význam mezinárodního obchodu, vymezit základní pojmy, kategorie, hlavní subjekty a organizace v mezinárodním obchodu, seznámit je se základními obchodními operacemi v mezinárodním obchodním styku a řízením mezinárodního obchodu.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát postupy při vývozních a dovozních operacích firem, uzavírání smluv a platební podmínky při těchto operacích. Osvojí si terminologii mezinárodního obchodu a postupy při řízení a financování obchodních operací podnikatelských subjektů na mezinárodních trzích a možnosti financování mezinárodního obchodu firem.

Prerekvizity

Základní ekonomické kategorie, informační gramotnost, základy organizace podniků, metody finanční analýzy, bankovní operace a pojišťovací operace.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách. Přednášky, prezentace, řízené diskuse, týmová práce.

Způsob a kritéria hodnocení

Způsob a kritéria hodnocení jsou podrobně rozpracovány v dokumentu "Podmínky ukončení předmětu mezinárodní obchod", které jsou vyvěšeny v aktualitách předmětu na začátku semestru.

Osnovy výuky

Světové trhy
1. Regionální a globální strategie, nadnárodní koncerny, Triáda, Non-Triad a mezinárodní obchod
2. Globální trhy a obchodní centra, úloha kultury v mezinárodním prostředí
3. Mezinárodní obchod a teorie investic
4. Formulace národních politik- mezinárodní spolupráce mezi národy, řízení mezinárodního obchodu
5. Strategie pro analýzování a vstupování na mezinárodní trhy - mezinárodní obchodní strategie
6. Organizování a kontrola v mezinárodním obchodu, řízení chování, řízení mezinárodních obchodních operací
7. Mezinárodní marketing
8. Řízení mezinárodních operací
9. Mezinárodní finance, účetnictví a daně
10. Řízení lidských zdrojů

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s významem mezinárodního obchodu, s jeho formami, s vývozními a dovozními operacemi a s mnohostranným obchodem. Zvládnout úpravu závazkových vztahů, typy vybraných mezinárodních smluv, přehledně s vnitrostátními předpisy, typickými mezinárodními zvyklostmi a vybranými vzorovými smlouvami a dodacími podmínkami. Zvládnout proces uzavírání smlouvy se zahraničním partnerem, způsoby plateb a zajišťování závazků v zahraničním obchodním styku.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech, při zpracování seminární práce, týmové práce a pod.. Nahrazení zameškané, řádně omluvené nepřítomnosti na výuce je formou náhradního organizovaného zaměstnání s vypracováním nového úkolu a jeho hodnocení podle kriterií při udělování zápočtu.

Základní literatura

CATEORA, P. R., GILLY, M. C., GRAHAM, J. L. International marketing, 15th ed. New York: McGraw-Hill, 2011. 622 s. ISBN 978-0-07-352994-3. (EN)
CZINKOTA,M. R., RONKAINEN, I. A., MOFFET, M. H. International Business. 7th.inter. ed. Thomson South- Western. 2005. ISBN 0-324-22533-4. (EN)
GRIFFIN, R. W., PUSTAY, M. W. International Business: A Managerial Perspective. 5th inter. ed. - Upper Saddle River, Prentice Hall, 2007. ISBN: 0-13-233532-8 (EN)
GRIFFIN, R. W., PUSTAY, M. W. International Business. 6th Edition, Pearson Education, 2010. ISBN-10: 1-40-825916-8. (EN)
RUGMAN, A. M., COLLINSON, S. International Business. 6th Edition, FT Prentice Hall, 2012. ISBN-10: 0-273-76097-1 (EN)

Doporučená literatura

HILL, CH. W. L. Global Business Today, McGraw-Hill/Irwin, 7th edition, 2011. ISBN-13: 978-0078137211. (EN)
MORRISON, J. The Global Business Environment: Meeting the Challenges. 3rd edition, Palgrave Macmillan, 2010. ISBN-10: 9780230210257 (EN)
WILD, J., WILD, K., HAN, J.: International business: the challenges of globalization. 4th ed. – Pearson, Upper Saddle River, 2008. ISBN: 978-0-13-174743-6. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-EBF magisterský navazující

    obor MGR-EBF , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Světové trhy
1. Regionální a globální strategie, nadnárodní koncerny.
2. Globální trhy a obchodní centra, úloha kultury v mezinárodním prostředí
3. Mezinárodní obchod a teorie investic
4. Formulace národních politik- mezinárodní spolupráce mezi národy, řízení mezinárodního obchodu
5. Strategie pro analýzování a vstupování na mezinárodní trhy - mezinárodní obchodní strategie
6. Organizování a kontrola v mezinárodním obchodu, řízení chování, řízení mezinárodních obchodních operací
7. Mezinárodní marketing
8. Řízení mezinárodních operací
9. Mezinárodní finance, účetnictví a daně
10. Řízení lidských zdrojů

Cvičení

10 hod., povinná

Vyučující / Lektor