Detail předmětu

Transfer technologií a ochrana duševního vlastnictví

FP-BtodPAk. rok: 2017/2018

Úvod do studia práva duševního vlastnictví: účel, systém, prameny práva, mezinárodní organizace (WIPO, WTO, EPO, UNESCO), veřejná správa průmyslového vlastnictví.
Základní prvky chráněných předmětů práva.
Výkon a prosaditelnost práv duševního vlastnictví.
Práva průmyslového vlastnictví.
Právo autorské a práva související.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Analyzovat případovou studii transferu technologií.
Demonstrovat znalost práva duševního vlastníctví ČR.

Prerekvizity

Dobré jazykové znalosti.
Základní znalosti českého práva.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení je založeno na písemném testu. Kritéria budou oznámena na začátku výuky.

Osnovy výuky

1.-2. Praxe v průmyslových podnicích
3. Úvod do práva duševního vlastnictví.
4. Druhy práv duševního vlastnictví.
5.-6. Ochrana a prosaditelnost práv duševního vlastnictví.
7.-8. Práva průmyslová.
9.-10. Práva autorská.
11. Právo duševního vlastnictví v podniku a jeho ochrana.
12.-13. Transfer technologií.

Učební cíle

a) Poskytnout studentům znalosti a vědomosti o českém právu duševního vlastnictví v kontextu s mezinárodním a komunitárním právním rámcem včetně metod pro jejich ochranu.
b) Charakterizovat právní charakteristiky a pojmové znaky chráněných objektů; porozumění právním aspektům nakládání s chráněnými předměty.
c) Porozumění principům a metodám při transferu technologií.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Pravidelná docházka a aktivní účast na výuce jsou doporučeny.

Základní literatura

Hajn, P., Horáček, R., Čada, K. Práva k průmyslovému vlastnictví. 2. vyd. Praha : C.H. Beck, 2011, 512 str. ISBN 978-80-7400-417-9.
Jakl, L. Nový občanský zákoník a duševní vlastnictví. Praha: Metropolitní univerzita Praha, 2012, 164 str. ISBN 978-80-86855-87-5.
Jakl, L. Právní ochrana průmyslového a jiného duševního vlastnictví – Repetitorium. 3. vydání. Praha: Metropolitní univerzita Praha, 2011, 166 str. ISBN 978-80-86855-74-5.
Smejkal, V. a kol. Právo informačních a telekomunikačních systémů. 2. vydání. Praha: C.H.Beck, 2004. ISBN 80-7179-765-0.
Smejkal, V. Kybernetická kriminalita. Plzeň: Aleš Čeněk, 2015. 636 s. ISBN 978-80-7380-501-2.
Smejkal, V. Ochrana autorských práv u děl architektonických a urbanistických. 1. vyd. Praha: Informační centrum ČKAIT, 2013, 96 str. ISBN 978-80-87438-47-3.
Telec, I., Tůma, P. Autorský zákon. Komentář. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2007. 989 str. ISBN 978-80-7179-608-4.
Telec, I. Právo duševního vlastnictví v informační společnosti. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Leges, s. r. o., 2015. 240 s. ISBN 978-80-7502-061-1.

Doporučená literatura

Špindler, K. Výkladový slovník z oblasti průmyslového a duševního vlastnictví. Praha: LexisNexis, 2007, 94 str. ISBN 978-80-86920-19-1.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-EPM , 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do práva duševního vlastnictví.
2. Druhy práv duševního vlastnictví.
3. Ochrana a prosaditelnost práv duševního vlastnictví.
4. Práva průmyslová.
5. Práva autorská.
6. Právo duševního vlastnictví v podniku a jeho ochrana.
7. Transfer technologií.

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách.

Dvouhodinová přednáška a dvouhodinové cvičení. Přednáška kombinující teorii a ilustrativní řešené příklady. Cvičení jsou zaměřená na zvládnutí početních úloh.

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.

Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.