Detail předmětu
Řešení inovačních zadání
FEKT-DRIZAk. rok: 2017/2018
Témata - osnova výuky:
1. TRIZ - Analýza zájmového objektu: vymezení systému, dekompozice, struktura, funkce, parametry. Diagnóza komponent. Příčinně následkové řetězce nalezených problémů. Tendence zdokonalování techniky získané studiem patentů.
Výsledek analýzy: Správně (stručně a jasně) formulovaná a správná (zacílená) inovační zadání obsahující informace CO (komponenty) a PROČ (argumentace) v objektu zdokonalit - inovovat,
2. TRIZ - Syntéza (řešení) formulovaných inovačních zadání.
Řešení technických rozporů v zadání - invenčními principy.
Řešení fyzikálních rozporů v zadání - separačními postupy.
Řešení konfliktních interakcí látek a polí v zadání - modelovými vzory.
Neuspokojivá funkce komponenty a možnosti jejího založení na jiném funkčním principu.
Zjištěný stav komponenty a její konfrontace s tendencemi zdokonalování techniky.
Studium stavu techniky a patentoprávní ochrana novosti navrhovaného řešení.
Výsledek syntézy: Koncepční řešení inovačních zadání a úloh (rozporů, interakcí, funkcí, komponent).
3. Goldfire Innovator je počítačová podpora metodiky TRIZ. Vede řešitele analýzou, syntézou, evaluací novosti variantních řešení. Vyhledává informace až znalosti, a to sémantickým zpracováním elektronicky dostupných oborových www portálů a četných databází patentů.
Výsledek z Goldfire: Vygenerovaná a zeditovaná zpráva o řešení „mikroprojektu“ doktoranda.
4. PM a inovační projekty. Aplikace ve studiu, v praxi a v grantech.
Plán inovačního projektu: Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje (čas, náklady, lidé, technika), plán, rizika, kontrola, řízení, prezentace výsledků. Software podpora PM. Certifikační instituce PM.
Výsledek: Znalost, jak sepsat přesvědčivý návrh změny – inovační projekt.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
2. Osvojený systémový přístup k zájmovému objektu
3. Osvojené řešitelské instrumentárium z metodiky TRIZ
4. Zvladnutá práce s Goldfire Innovator - soft. podporou metodiky TRIZ
Osnovy výuky
Příprava a informace.
Analýza zdokonalovaného objektu (výrobku nebo procesu): komponenty, struktura, funkce, parametry. Lokalizace problémů k řešení.
Příčinně následkové řetězce. Kontrola správnosti formulace funkcí. Stupně plnění funkcí. Diagnóza nákladovosti, problémovosti a funkčnosti prvků.
Směry inovací. Snižování nákladů. Rozvíjení funkčnosti o doplňkové funkce.
Zákonitosti či tendence zdokonalování technických objektů. Zvyšování konkurenceschopnosti slučováním alternativních systémů.
Výsledek analýzy: Formulace správných (rezonujících s vytyčeným cílem inovace) zadání a správně (konkrétně) formulovaných zadání v podobě CO a PROČ v objektu inovovat.
Syntéza řešení technických problémů. Transformace problému do podoby typových úloh.
Řešení úloh - technických rozporů v technických problémech invenčními principy.
Řešení úloh - fyzikálních rozporů v technických problémech separačními postupy.
Problémové úlohy - modely látek a polí a standardní vzorce potřebné změny vazby.
Technická potřeba (úloha - funkce) a fyzikální, chemické a geometrické efekty pro její realizaci.
Výsledek syntézy: Návrhy (koncepty, ideje) řešení inovačních úloh (rozporů, modelů, funkcí).
Expertní systém Goldfire Innovator, to je počítačová podpora nejen metodiky TRIZ tvůrčího technika.
Verifikace navržených variant řešení v konfrontaci s www stránkami a patentovými databázemi. Sémantická technologie vyhledávání.
Učební cíle
Účel předmětu: Osvojit metodiku TRIZ (Tvorba a Řešení Inovačních až invenčních Zadání) s její sw. podporou Goldfire a porozumět PM (Projektovému řízení).
Cíl předmětu: Využívání TRIZ a PM ve studiu techniky a v inovační praxi firem.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Test 2: analýza zájmového obejktu systémovým přítupem
Test 3: syntéza nalezených inovačních zadání
Základní literatura
Sekvence v Power Point, e-learning (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program EKT-PK doktorský
obor PK-FEN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-SEE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-KAM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-BEB , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-MVE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-EST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-TLI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-TEE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PK-MET , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program EKT-PP doktorský
obor PP-TLI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-TEE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-SEE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-KAM , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-BEB , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-MVE , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-EST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-FEN , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
obor PP-MET , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný - Program BTB-PP doktorský
obor PP-BTB , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova