Detail předmětu
Základy managementu kvality
FSI-BMKAk. rok: 2017/2018
Předmět je zaměřen na základní znalosti v oblasti principů podnikové ekonomiky a podniku jako organizace, na jejichž platformě lze dále stavět vědomostní bázi systému managementu kvality dle normy ISO 9001. Součástí předmětu je představení podniku v základním kontextu, dále pak z pohledu jeho podstaty, cílů a funkce, předmět tak poskytuje ucelený pohled na ekonomiku podniku ve zjednodušeném pojetí, tak aby vytvářel základ pro další výuku ve specifických navazujících přemetech ve vyšších ročnících.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Základní pojmy. Definice kvality (úplný produkt). Dimenze kvality. Orientace na zákazníka. Stanovení priorit. Orientace na procesy. Integrovaný systém řízení. Vývoj přístupů k řízení podniků a organizací. Six Sigma, Lean Production.
2. Komplexní řízení kvality (TQM). Řízení marketingem, úplné inženýrské řešení a plánování kvality (QFD, FMEA). Environmentální a bezpečnostní omezující podmínky systému managementu.
3. Posuzování shody. Povinné a dobrovolné posuzování shody. Právní akty EU. Právní prostředí v ČR.
4. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem. Normy řady ISO 9000. Posuzování shody podle norem ISO 9001.
Cvičení
1. Referáty studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
2. Příklady posuzování shody (CE).
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
SYNEK, M., KISLINGEROVÁ, E. a kol. (2010) Podniková ekonomika. 5.vyd. Praha:C.H.Beck. 502 s. ISBN 80-7400-336-3. (CS)
Zákon č. 22/1997 Sb. (aktuální znění) O technických požadavcích na výrobky
Doporučená literatura
Janků, M.: Evropská unie – právní system evropských společenství. Computer Press, Brno, 2003. ISBN 80-7226-806-6
JURAN, J. M.; GRYNA F. M.: Juran´s Quality Control Handbook. McGraw-Hill, Inc., New York, 1988
Nenadál, J. a kol.: Moderní management jakosti. Management Press, Praha, 2008
Reichholf, J.: Životní prostředí, Ekologie lidských sídel, Ikar Praha 1999, ISBN 80-7202-503-1 (CS)
Remtová, K.: Strategie podniku v péči o životní prostředí, Dobrovolné nástroje, VŠE Praha 2006, ISBN 80-245-1086-3 (CS)
Zákon č. 17/1992 Sb., o životním prostředí (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Dimenze kvality. Orientace na zákazníka
3. Orientace na procesy a jejich řízení
4. Sedm základních nástrojů managementu kvality
5. Sedm nových nástrojů managementu kvality
6. Vybrané metody preventivního zabezpečování kvality
7. Dokumentace managementu kvality
8. Plánování kvality
9. Podpůrné procesy managementu kvality
10. Technické normy. Kvalita jako shoda na rozhraní procesů
11. Výhody normovaného rozhraní. Soustavy technických norem
12. Hodnocení výkonnosti a zlepšování procesů
13. Prezentace a obhájení semestrálních prací
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Podnik a podnikání.
3. Zakládání podniku, majetková a kapitálová struktura podniku.
4. Okolí podniku, výrobní faktory.
5. Mzda a plat, náklady podniku.
6. Hospodářský výsledek podniku – výnos a zisk.
7. Bod zvratu, cash flow.
8. SWOT analýza.
9. - 10. Mapování procesů
11. - 12. Semestrální práce studentů na zvolená témata a diskuse k nim. Okruh témat koreluje s tématy přednášek.
13. Prezentace a obhajoba semestrálních prací.