Detail předmětu

Management rizika

FSI-9MRIAk. rok: 2017/2018

Od managementu kvality k managementu průmyslové/procesní bezpečnosti na základě úrovně bezpečnosti,management rizik na základě hodnocení rizik, management změn, posouzení vlivu změn na úrověň bezpečnosti,legislativní opora menegemntu rizik v EU.
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami pro analýzu a výpočet rizik způsobených haváriemi nebezpečných látek a naučit se používat dostupné modely a data. Důraz je kladen na praktické použití těchto metod. Studenti se budou schopni aktivně podílet na realizaci a hodnocení projektů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Před studiem daného předmětu se od studentů vyžaduje následujcí soubor znalostí :
- systémový přístup k řešení úlohy,
- náhodné jevy a hodnocení pravděpodobnosti.
- fyzikálně chemické vlastnosti nebezpečných látek.

Prerekvizity

Před studiem daného předmětu studenti musejí mít následující znalosti a dovednosti: pravděpodobnost náhodných jevů, fyzikálně hemické vlastnosti nebezpečných látek

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny.

Způsob a kritéria hodnocení

Písemná odborná zkouška průřezem všech základních vlastností, klasifikace podle platného řádu pro doktorandské studium.

Osnovy výuky

- Management průmyslové/procesní bezpečnosti na základě úrovně bezpečnosti,
- Management rizik na základě hodnocení rizik,
- Management změn, posouzení vlivu změn na úrověň bezpečnosti,
- Spolehlivost člověka, inženýrské pojetí,
- Vyšetřování závažných událostí
- Legislativní opora menegemntu rizik v EU.

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami pro analýzu a výpočet rizik způsobených haváriemi nebezpečných látek a naučit se používat dostupné modely a data. Studenti budou seznámeni s odhady rizik stacionárních zdrojů i dopravy. Důraz je kladen na praktické použití těchto metod. Studenti se budou schopni aktivně podílet na realizaci a hodnocení projektů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Důraz kladen na individuální studium, průběžné písemné testy po uzavření jednotlivých studijních celků.

Základní literatura

R.Y.Sanders:Chemical Process Safety,Learning from Case Histories,Butterworths Heinemann, 1999, USA.
Trevor KLETZ : Lessons from Disasters,IChem, 1993.

Doporučená literatura

R.Y.Sanders:Chemical Process Safety,Learning from Case Histories,B...

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

- Od managementu kvality k management průmyslové/procesní bezpečnosti,
- Management rizik na základě hodnocení rizik,
- Matice rizik, globální pohled na řízení rizik v regionu,
- Riziko transportu nebezpečných látek,
- Lidský faktor, spoleglivost lidského činitele,
- Management změn, posouzení vlivu změn na úrověň bezpečnosti,
- Vyšetřování závažných událostí
- Legislativní opora menegemntu rizik v EU.