Detail předmětu
Úvod do softwarového inženýrství
FIT-IUSAk. rok: 2017/2018
Pojmy softwarové inženýrství a softwarová krize, historie a cíle sofwarového inženýrství, vlastnosti softwarového produktu. Životní cyklus a etapy vývoje softwaru, charakteristika používaných metodik. Analýza a specifikace požadavků, zachycení požadavků v diagramu případů užití. Princip a modelovací techniky strukturované analýzy a návrhu (DFD, ERD). Základy objektové orientace (objekt, třída, abstrakce, zapouzdření, dědičnost, polymorfismus). Modelovací techniky objektově orientované analýzy a návrhu (diagram tříd, diagram objektů, návrhové vzory). UML v etapách vývoje softwaru (diagramy spolupráce, sekvenční diagramy, diagramy aktivit, stavové diagramy, OCL). Implementace, validace a verifikace programů (funkcionální a strukturální testování). Agilní metodiky pro tvorbu softwaru. Problematika provozu a servisu informačních systémů. Řízení softwarových projektů, normy pro zajištění kvality, ochrana intelektuálního vlastnictví, etický kodex softwarového inženýra.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Student se naučí provádět analýzu a návrh softwarových systémů. Naučí se vytvářet projektovou a programovou dokumentaci. Bude rozumět a umět vytvářet základní modely v UML.
Prerekvizity
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
- Osnova přednášek:
- Softwarové inženýrství, základní problémy při vývoji softwaru, vodopádový model životního cyklu softwaru.
- Analýza a specifikace požadavků, typy požadavků, techniky komunikace a modelování (diagram případů užití, diagram aktivit, stavový diagram).
- Strukturovaná analýza a návrh, přehled metodik a modelovacích technik. Diagramy DFD a ERD.
- Objektově orientovaná analýza a návrh, přehled metodik a modelovacích technik. Jazyk UML (Unified Modelling Language), diagramy tříd a objektů.
- Modelovací prostředky jazyka UML - sekvenční diagram, diagram komunikace, jazyk OCL.
- Komplexní modelování v UML.
- Návrhové vzory.
- Implementace a testování softwaru.
- Provoz a údržba softwaru.
- Lineární a iterativní modely životního cyklu softwaru, agilní metodiky vývoje softwaru.
- Zajištění a hodnocení kvality softwaru, metriky a posuzování vlastností softwarového produktu.
- Řízení softwarových projektů.
- Management SW projektů, ochrana intelektuálního vlastnictví, etický kodex softwarového inženýra.
- Specifikace požadavků v UML - diagramy případů užití, diagramy aktivit a stavové diagramy (3. a 4. týden výuky, max. 5 bodů)
- Datové modelování - ER diagramy (5. a 6. týden výuky, max. 5 bodů)
- Analýza a návrh v UML - diagramy tříd a diagramy objektů, sekvenční diagramy a diagramy komunikace (7. a 8. týden výuky, max. 5 bodů)
- Model informačního systému (25 bodů)
Osnova numerických cvičení:
Osnova ostatní - projekty, práce:
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Body za cvičení jsou přidělovány na základě aktivní účasti. Chyba při řešení příkladu u tabule nebo nesprávná či neúplná odpověď na položenou otázku ke snížení bodového hodnocení cvičení nepovede (cílem cvičení je si látku procvičit, ne tlumit zájem studentů o procvičovanou problematiku hodnocením). Naopak neochota se zapojit do cvičení například řešením příkladu či diskuzí může vést k udělení menšího počtu bodů (nelze očekávat, že za dvě hodiny hraní her na notebooku nějaké body získáte).
Pokud se student nemůže cvičení z objektivního důvodu (například pro nemoc) zúčastnit a tento důvod doloží na Studijní oddělení v souladu s Vyhláškou proděkana č. 4/2010, může požádat svého cvičícího o zadání náhradního úkolu, za který může získat stejný počet bodů jako za cvičení, které nahrazuje.
Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 28 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.
Základní literatura
Page-Jones, M. Základy objektově orientovaného návrhu v UML. Grada, Praha, 2001. ISBN 80-247-0210-X.
Paleta, P. Co programátory ve škole neučí aneb Softwarové inženýrství v reálné praxi. Computer press, 2004. ISBN 80-251-0073-1.
Pezze, M., Young, M. Software Testing and Analysis: Process, Principles, and Techniques. John Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0-471-45593-6.
Richta, K., Sochor, J. Softwarové inženýrství I. Vydavatelství ČVUT, Praha 1996 (dotisk 1998). ISBN 80-01-01428-2.
Doporučená literatura
Daoust, N. UML Requirements Modeling For Business Analysts. Technics Publications, 2012. 268 p. ISBN 978-1935504245.
Objektově orientované modelování systémů - učební text : učební text zaměřený na jazyk UML 2.0. VUT v Brně, 2004.
Kočí, R., Křena, B.: Úvod do softwarového inženýrství. Studijní opora, VUT v Brně, 2010.
Křena, B., Kočí, R.: Zadání a vzorová řešení ER diagramů ze zkoušek. Sbírka úloh. VUT v Brně, 2016.
Larman, C. Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. 3rd Edition. 736 p. Pearson, 2004. ISBN: 978-0131489066.
Wiegers, K., Beatty, J. Software Requirements. Microsoft Press, 2013. 637 p. ISBN: 978-0735679658.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Softwarové inženýrství, základní problémy při vývoji softwaru, vodopádový model životního cyklu softwaru.
- Analýza a specifikace požadavků, typy požadavků, techniky komunikace a modelování (diagram případů užití, diagram aktivit, stavový diagram).
- Strukturovaná analýza a návrh, přehled metodik a modelovacích technik. Diagramy DFD a ERD.
- Objektově orientovaná analýza a návrh, přehled metodik a modelovacích technik. Jazyk UML (Unified Modelling Language), diagramy tříd a objektů.
- Modelovací prostředky jazyka UML - sekvenční diagram, diagram komunikace, jazyk OCL.
- Komplexní modelování v UML.
- Návrhové vzory.
- Implementace a testování softwaru.
- Provoz a údržba softwaru.
- Lineární a iterativní modely životního cyklu softwaru, agilní metodiky vývoje softwaru.
- Zajištění a hodnocení kvality softwaru, metriky a posuzování vlastností softwarového produktu.
- Řízení softwarových projektů.
- Management SW projektů, ochrana intelektuálního vlastnictví, etický kodex softwarového inženýra.
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
- Specifikace požadavků v UML - diagramy případů užití, diagramy aktivit a stavové diagramy (3. a 4. týden výuky, max. 5 bodů)
- Datové modelování - ER diagramy (5. a 6. týden výuky, max. 5 bodů)
- Analýza a návrh v UML - diagramy tříd a diagramy objektů, sekvenční diagramy a diagramy komunikace (7. a 8. týden výuky, max. 5 bodů)