Detail předmětu
Snímače
FEKT-BSNIAk. rok: 2018/2019
Předmět poskytuje studentům přehled používaných principů snímačů, jejich parametrů a konstrukcí. Zabývá se instrumentací, koncepcí a postupy měření neelektrických veličin. Na skutečných příkladech z průmyslové praxe prezentuje zejména specifika těchto měření a odlišnosti oproti obvyklým elektronickým měřením elektrických veličin. Pozornost je věnována i snímačům a metodám měření využívajících optických signálů, optických vláknových senzorů a dále sběru, zpracování a vyhodnocení (prezentaci) naměřených výsledků.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- základní terminologii snímačů
- kritéria volby snímače a zásady použití snímačů
- principy snímačů běžných technologických veličin a jejich přednosti a nedostatky
Absolvent kurzu je schopen:
- orientovat se v technických podkladech výrobce snímače
- diskutovat návrh a volbu komponent měřicího řetězce,
- určit vhodnou metodu měření pro běžné technologické veličiny na základě požadavků
Absolvent kurzu získá základní teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti snímačů a metod měření nejfrekventovanějších neelektrických veličin, včetně návrhu koncepce měření, zpracování a vyhodnocení výsledků.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování zahrnují přednášky a laboratoře. Student odevzdává dva laboratorní protokoly, součástí laboratorního cvičení je i prezentace výsledků.
Způsob a kritéria hodnocení
laboratorní výuka 0 - 30
ústní část zkoušky 0 - 70
Osnovy výuky
1) Úvod - základní terminologie, statické a dynamické parametry snímačů
2) Základní fyzikální principy snímačů - fyzikální jevy
3) Snímače polohy
4) Snímače rychlosti a zrychlení
5) Snímače síly, hmotnosti, tlaku, momentu
BSNI
6) Snímače průtoku
7) Dotykové snímače teploty, tepla, tepelného toku
8) Bezkontaktní měření teploty
9) Snímače optických veličin
10) Snímače ionizujícího záření
11) Snímače magnetických veličin
12) Chemické snímače
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
RIPKA, P. – ĎAĎO, S. – KREIDL, M. – NOVÁK, J.: Senzory a převodníky. Vydavatelství ČVUT, Praha, 2005, 135 stran (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Laboratorní cvičení
Vyučující / Lektor