Detail předmětu
Obchodní angličtina
FEKT-HBENAk. rok: 2018/2019
Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání nebo prezentacích.
Prerekvizity
Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Zápočet - studenti musí složit písemný zápočtový test z probraného učiva. Maximální počet bodů v testu je 40, minimální 24.
Zkouška - sestává ze dvou částí – z poslechu a odborného textu. Za každou část zkoušky může student obdržet max. 30 bodů. Do zkoušky se započítávají i body získané v zápočtovém testu. Maximální počet bodů za zápočtový test a zkoušku je 100.
Zápočet i zkouška jsou založeny na učivu probíraném v průběhu semestru a na základní literatuře.
Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů.
Osnovy výuky
I. Obchodní praxe:
1. Náborový proces zaměstnanců: jednotlivé fáze procesu, přijímací pohovor s uchazeči, žádost o zaměstnání
2. Podnikový management: manažerské funkce, manažerské dovednosti, styly řízení, nové trendy a firemní struktura
3. Projektový management: fáze, úkoly v rámci každé fáze, možná rizika
4. Týmová spolupráce: týmové role, budování efektivního týmu s adekvátní komunikací a spoluprácí jeho členů
5. Marketing: segmentace trhu, marketingový výzkum, marketingový mix, životní cyklus výrobku
6. Reklamní činnost: komunikační mix, cílové skupiny, cíle reklamní kampaně, komunikační media, reklamní agentury
7. Manažerská informatika: zavádění nové technologie, zakládání podnikové webové stránky, obsah a design stránky, testování a údržba stránek
8. Pracovní porady: přípravná fáze, typy porad, vedení porady, aktivní účast na poradách
9. Vyjednávání: kladení otázek, rozvíjení strategie BATNA, vyjednávací techniky a vyjednávači
10. Prezentační dovednosti: příprava na prezentaci, struktura prezentací, prezentační techniky, vizualizace a hlasové techniky
II. Obchodní jednání v kontextu kulturních rozdílů:
1. Vedení podniku: lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultura
2. Týmová spolupráce: individualistická vs. kolektivistická kultura
3. Přístup k času - prezentace a porady: monochronní vs. synchronní kultura
4. Smlouvání a vyjednávání: kultura zaměřená na smlouvu vs. kultura zaměřená na vztahy
5. Obchodní vztahy a nezávazná společenská konverzace: specifická vs. difuzní kultura
6. Postoj ke kritice: specifická vs. difuzní kultura
7. Postoj k riziku: kultura vyhýbající se riskování vs. kultura neobávající se riskování
8. Vedení porad: kultura zaměřená na dohodu vs. kultura zaměřená na výsledek
9. Prezentování: kultura zaměřená na obsah vs. kultura zaměřená na styl; kultura s nízkou mírou kontextu vs. kultura s vysokou mírou kontextu
10. Styl kladení otázek: kultura kladení přímých otázek vs. nepřímých otázek
Učební cíle
- aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk,
- rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby,
- osvojení si prezentačních dovedností v angličtině.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů. Případné absence musí být řádně omluveny. V případě, že absence přesáhne 75%, musí být zameškané hodiny studenty nahrazeny.
Základní literatura
MacKenzie, Ian. English for Business Studies. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Trappe, Tonya, and Graham Tullis. Intelligent Business Upper Intermediate. Coursebook. Harlow: Pearson Education Limited, 2006.
Zařazení předmětu ve studijních plánech