Detail předmětu
Management
FP-BMANEAk. rok: 2018/2019
Získání poznatků o pojmu management a jeho různých interpretacích. Jádrem předmětu je seznámení s jednotlivými funkcemi managementu, které jsou uspořádány v obvyklé struktuře: plánování, organizování, leadership a kontrola. Jednotlivým funkcím je věnován podrobný výklad. Pozornost je dále zaměřena na výklad důležitých přístupů aplikovaných v současné praxi organizací jako je např. systematický přístup, procesní přístup, řízení změn a řízení rizik.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
1) Ve cvičení student vypracovává v týmu písemný semestrální projekt dle dílčích zadání v rámci jednotlivých cvičení v 2. – 9. týdnu semestru a odevzdává jej na e-mail stanovený cvičícím nejpozději do konce 10. týdne semestru (max. 20 bodů). Výsledky semestrálního projektu prezentuje tým ve cvičení v 11. nebo 12. týdnu semestru (max. 20 bodů). Pro připuštění k písemné zkoušce (udělení zápočtu) musí student získat v rámci cvičení minimálně 25 ze 40 bodů.
2) Písemná zkouška – max. 60 bodů, pro úspěšné absolvování musí student ze zkoušky získat minimálně 25 bodů.
Osnovy výuky
2. Některé současné přístupy k analýze managementu - manažerská věda, manažerské role, 7S, kontingenční přístup, kontingenční proměnné, Demingův cyklus
3. Funkce v managementu – plánování, Henri Fayol, pohled na management z hlediska funkcí, plánování - definice, hierarchie plánů, priorita plánování, druhy plánů
4. Postup plánování – Koontz, řízení podle cílů, praxe stanovování cílů, konflikty mezi cíli, oblasti pro určování cílů
5. Organizování, definice, vztahy nadřízenosti a podřízenosti, delegování pravomoci, organizační struktura,
6. Organizování - pravidla byrokratické správy, organizační dimenze, dělba práce, rozsah řízení, principy organizování
7. Leadership, definice, vedení vs. řízení, manažerské role, manažerská osobnost, vlastnosti, dovednosti
8. Leadership - Evropský standard manažerských kompetencí, stimulace a motivace
9. Kontrolování, význam kontroly jako manažerské funkce, kroky kontrolního procesu – měření, srovnání, opatření, typy kontroly – předběžná, souběžná, následná
10. Rozhodování, typy problémů, programované a neprogramované rozhodnutí, rozhodovací proces, hodnocení alternativ, přístupy k rozhodování, styly rozhodování
11. Procesní přístup, definice, systém managementu, principy managementu orientovaného na kvalitu
12. Procesní přístup - procesní model, náležitosti procesního řízení, měření procesů, metriky – oblast procesů realizačních a zákaznických
13. Řízení změny, situace pro realizaci změny, vědomí naléhavosti, koalice pro změnu, transformační vize a její komunikace, delegování, využití výsledků
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Historie managementu
CSR - odpovědný přístup k managementu
Plánování
Organizování
Motivování
Leadership
Kontrolování - řízení
Řízení inovací
Rozhodování