Detail předmětu

Competitiveness of Small Company

FP-ERBCSCEAk. rok: 2018/2019

1. Strategie úspěchuschopnosti, souvislost s tradičním pojetím hierarchie strategie firmy.
2. 3D pojetí úspěchu firmy a cílů v prostředí malé a střední firmy.
3. Konkurenční prostor, identifikace konkurenčních vazeb a konkurenčních řetězců.
4. Hodnocení konkurence, konkurenčních vztahů a konkurenčních pravidel, tržní a zákaznické segmenty.
5. Konkurenceschopnost firmy v pojetí strategických modelů, modifikace pro podmínky malých a středních firem.
6. Definice konkurenční základny, konkurenční charakter strategie firmy, typologie konkurenčních výhod.
7. Rozvoj konkurenčních výhod v koncepci úspěchuschopnosti, manažerský model konkurenceschopnosti.
8. Koncepty značky pro posílení konkurenceschopnosti v podmínkách malých a středních firem.
9. Přístupy k analýze hodnoty pro zákazníky pro rozvoj konkurenční výhody a značky firmy.
10. Přístupy k rozvoji značky v podmínkách malé a střední firmy.
11. Komparace přístupů k rozvoji strategické konkurenceschopnosti velký a malých a středních firem.
12. Komplexní hodnocení potenciálu úspěchuschopnosti firmy
13. Formulace a vyhodnocení strategie rozvoje konkurenceschopnosti, podmínky implementace.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s klíčovými přístupy chápání konkurenceschopnosti. Naučí se aplikovat koncepci úspěchuschopnosti v podmínkách malých a středních firem. Budou schopni definovat vyhodnotit a definovat strategické cíle rozvoje na základě analýzy konkurenčního prostoru a zvolit adekvátní přístupy k rozvoji konkurenční výhody a konkurenceschopnosti malé a střední firmy. Seznámí se s principy rozvoje hodnoty, základních kompetencí, zdrojů a rozvoje značky v kontextu konkurenceschopnosti firmy. Budou umět vymezit teoretické postupy při hodnocení konkurenceschopnosti firmy a naučí se jak je uplatňovat v praxi.

Prerekvizity

Znalost:
o principů, pojmů a přístupů v oblasti marketingu;
o souvislostí ekonomické teorie týkající se fungování podniku a trhu;
o manažerské teorie, manažerských funkcí a základních manažerských technik.
Dovednost:
o aplikace teorie v kontextu podnikatelské činnosti podniku;
o pochopení souvislostí teoretických východisek a fungování podniku.
Kompetence:
o komplexní pohled na podnikatelskou činnost zahrnující formální i neformální přístupy;
o kreativní přístup k posuzování podnikatelské aktivity na úrovni malých a středních firem.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky, cvičení, workshopy, případové studie, řešení problémů, týmový semestrální projekt.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro absolvování předmětu je rozhodující splnění dvou podmínek - řešení případové studie a úspěšné absolvování závěrečného testu s možným ústním dozkoušením. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test bude mít 10 otázek s volitelnými odpověďmi a až e a dvě otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 20 body. Maximální počet bodů z testu je 60. Test probíhá formou „open book“. Čas na zpracování testu je 90 minut.
Při zpracování případové studie studenti řeší v týmech případovou studii zaměřenou na problematiku rozvoje konkurenceschopnosti vybrané firmy. Konkrétní zaměření je definováno na základě konzultace. Složení týmů a specifikaci zadání je třeba dořešit do konce 3. týdne semestru. Studie je prezentována a obhajována v termínu určeném časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování studie ve formě prijmeni_prijmeni_....doc případně prijmeni_prijmeni_.....pdf. Pro název souboru použijte příjmení členů. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději týden před termínem prezentace. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání, prezentování a obhajoba případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu. V případě neúspěšné prezentace a obhajoby, nebo nekvalitního zpracování (méně než 10 bodů), mohou studenti zpracovat novou opravnou případovou studii místo té původní. U této opravné případové studie je maximální možné hodnocení 20 bodů. Termín prezentace opravné případové studie je pak stanoven individuálně.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100 (max 40b z případové studie + max 60b z testu). Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat v součtu minimálně 50 bodů. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky.

Osnovy výuky

1. Strategie úspěchuschopnosti, souvislost s tradičním pojetím hierarchie strategie firmy.
2. 3D pojetí úspěchu firmy a cílů v prostředí malé a střední firmy.
3. Konkurenční prostor, identifikace konkurenčních vazeb a konkurenčních řetězců.
4. Hodnocení konkurence, konkurenčních vztahů a konkurenčních pravidel, tržní a zákaznické segmenty.
5. Konkurenceschopnost firmy v pojetí strategických modelů, modifikace pro podmínky malých a středních firem.
6. Definice konkurenční základny, konkurenční charakter strategie firmy, typologie konkurenčních výhod.
7. Rozvoj konkurenčních výhod v koncepci úspěchuschopnosti, manažerský model konkurenceschopnosti.
8. Koncepty značky pro posílení konkurenceschopnosti v podmínkách malých a středních firem.
9. Přístupy k analýze hodnoty pro zákazníky pro rozvoj konkurenční výhody a značky firmy.
10. Přístupy k rozvoji značky v podmínkách malé a střední firmy.
11. Komparace přístupů k rozvoji strategické konkurenceschopnosti velký a malých a středních firem.
12. Komplexní hodnocení potenciálu úspěchuschopnosti firmy
13. Formulace a vyhodnocení strategie rozvoje konkurenceschopnosti, podmínky implementace.

Učební cíle

Prezentace přístupů k rozvoji konkurenceschnosti firmy s důrazem na koncepci úspěchuschopnosti, pojetí zdrojů a základních kompetencí a rozvoj značky. Klíčovým prvkem aplikace všech přístupů na úrovni malé a střední firmy.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je vyžadována, stejně jako studium základní literatury. Kontrola je v kompetenci vyučujícího. Povinná je účast na prezentaci a obhajobě projektu.

Základní literatura

FLOOR, Ko. Branding a store: how to build successful retail brands in a changing marketplace. Philadelphia: Kogan Page, 2006, 360 p. ISBN 07-494-4832-6.
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 11th ed. South-Western College Pub, 2014. 480 p. ISBN 1285425189.
PORTER, M. E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 557 s. ISBN: 0-7432-6087-2.

Doporučená literatura

COLLIS, D.J. - MONTGOMERY, C.A. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 1st ed. McGraw-Hill, 1997. 764 p. ISBN 0-256-17894-1.
KELLER, Kevin Lane. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. 4th ed. Boston: Pearson, c2013, 562 p. ISBN 978-013-2664-257.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK-Z bakalářský

    obor BAK-Z , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Strategie úspěchuschopnosti, souvislost s tradičním pojetím hierarchie strategie firmy.
2. 3D pojetí úspěchu firmy a cílů v prostředí malé a střední firmy.
3. Konkurenční prostor, identifikace konkurenčních vazeb a konkurenčních řetězců.
4. Hodnocení konkurence, konkurenčních vztahů a konkurenčních pravidel, tržní a zákaznické segmenty.
5. Konkurenceschopnost firmy v pojetí strategických modelů, modifikace pro podmínky malých a středních firem.
6. Definice konkurenční základny, konkurenční charakter strategie firmy, typologie konkurenčních výhod.
7. Rozvoj konkurenčních výhod v koncepci úspěchuschopnosti, manažerský model konkurenceschopnosti.
8. Koncepty značky pro posílení konkurenceschopnosti v podmínkách malých a středních firem.
9. Přístupy k analýze hodnoty pro zákazníky pro rozvoj konkurenční výhody a značky firmy.
10. Přístupy k rozvoji značky v podmínkách malé a střední firmy.
11. Komparace přístupů k rozvoji strategické konkurenceschopnosti velký a malých a středních firem.
12. Komplexní hodnocení potenciálu úspěchuschopnosti firmy
13. Formulace a vyhodnocení strategie rozvoje konkurenceschopnosti, podmínky implementace.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod, zadání týmového projektu.
2. Případová studie 1
3. Konzultace týmového projektu.
4. Případová studie 2
5. Konzultace týmového projektu
6. Případová studie 3
7. Konzultace týmového projektu
8. Workshop – Analýza konkurenčního prostředí
9. Workshop – Analýza konkurenceschopnosti firmy
10. Workshop – Rozvoj značky malé firmy
11. Obhajoba týmových projektů.
12. Obhajoba týmových projektů
13. Workshop – Rozvoj strategické konkurenceschopnosti malé a střední firmy