Detail předmětu
Competitive Intelligence
FP-PcinPAk. rok: 2018/2019
Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
a) Aktivní účast na cvičení – hodnotí vyučující
b) Uznaná seminární práce.
Zkouška:
Zkouška má písemnou formu. Mohou se jí účastnit pouze ti studenti, kteří mají v IS zapsaný zápočet.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.
Osnovy výuky
Zpravodajská analýza informace.
Zpravodajský cyklus CI.
Vybrané metody CI.
Counter Competitive Intelligence (CCI).
Organizační formy CI.
Proces zavádění CI v podniku.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
BARTES, F. Competitive Intelligence. Základ pro strategické rozhodování. Ostrava: KEY Publishing, 2012. ISBN 978-80-7418-113-9.
Doporučená literatura
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6.
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Východiska CI.
Metoda ACH.
Zpravodajský proces CI. Základní zpravodajský proces CI.
Pěti fázový model zpravodajského procesu
Vybrané metody CI - časová analýza, patentová analýza.
Vybrané metody CI - matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů
Vybrané metody CI - premortem analýza, What If analýza
Counter Competitive Intelligence (CCI). Bezpečnostní politika podniku, ostraha podniku, ochrana informace a utajení činnosti.
Kontrarozvědná ochrana podniku, základní zpravodajský proces CCI, pěti fázový model zpravodajského procesu CCI (řízení, sběr, analýza, akce, opatření).
Proces zavádění CI v podniku, zpravodajský audit.
Formy zavádění CI, spolupráce útvaru CI s manažery, nejčastější chyby při zavádění CI do podniku.
Nejčastější příčiny selhání procesu CI. Trendy ve vývoji CI
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň cvičení je:
Analýza konkurenčních hypotéz. (laboratoř CI).
Metody CI: matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů,
Premortem analýza, časová analýza, analýza citlivosti.
ARMS – případová studie. Zápočet: Kontrola splněných úkolů, odevzdání seminární práce.