Detail předmětu

Rating a oceňování podniku

ÚSI-2FDRPAk. rok: 2018/2019

Prezentovat studentům modely hodnocení spolehlivosti podniku a přístupy k určování hodnoty podniku. Obeznámit studenty s postupem určování hodnoty podniku. Zaměřit se na strategický analýzu podniku, zejména z hlediska vyhledávání nositelů hodnoty. Procvičit metody tvorby finančního plánu a tvorba modelu na PC. Prezentovat a aplikovat metody určování hodnoty podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Výsledky učení předmětu

Po absolvování předmětu student bude schopný:
- rozlišovat mezi jednotlivými druhy ratingu a ovládat teoretické základy hodnocení bonity podniku,
- navrhnout metodiku tvorby modelů hodnocení bonity podniku,
- volit mezi metodami určování hodnoty podniku z hlediska účelu ocenění,
- prakticky použít metody určování hodnoty podniku.

Prerekvizity

Předmět je možné absolvovat pouze po úspěšném ukončení předmětu Finanční management, případně Finanční řízení a investování. Student musí ovládat finanční analýzu a základy finančního plánování.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou hodnoceny na základě zpracování samostatné práce zaměřené na ocenění podniku a její obhajoby, včetně ověření teoretických znalostí.

Osnovy výuky

1. Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Modely hodnocení bonity podniku.
2. Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku. Metody určování hodnoty podniku.
3. Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
4. Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
5. Výsledné ocenění výnosovými metodami. Ocenění synergií. Metody trního porovnání.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout systémový pohled na podnik a faktory tvorby hodnoty podniku. Prezentovat metody strategické analýzy podniku, která je východiskem ratingového hodnocení podniku a ocenění podniku. Systematicky prezentovat metody určování hodnoty podniku a předpoklady jejich použití.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách není povinná, ale doporučuje se. Účast na cvičeních je kontrolovaná vyučujícím. Výuka probíhá dle týdenních rozvrhů. Způsob nahrazování zameškané výuky je plně v kompetenci cvičícího.

Základní literatura

MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku: proces ocenění, základní metody a postupy. 2011, 494 s.. Praha: Ekopress, ISBN 978-8086929-67-5. (CS)
VINŠ, P. a LIŠKA, V.: Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)

Doporučená literatura

DAMODARAN, A. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. 2 Ed. New York: John Wiley & Sons. 2002. ISBN 0471414883 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MRzI magisterský navazující

    obor RFI , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor