Detail předmětu

Makroekonomie 2

FP-FmakPAAk. rok: 2023/2024

Předmět Makroekonomie 2 je navazujícím kurzem na předmět Makroekonomie bakalářského studijního programu. Jeho úkolem je rozšířit znalosti získané v základním kurzu o hlubší poznatky makroekonomických teorií. Hlavní náplní výuky jsou poznatky vztahující se k rozšíření znalostí v oblasti agregovaných veličin, makroekonomické rovnováhy, včetně ekonomických modelů, trhů výrobních faktorů, trhu peněz, hospodářské politiky, včetně rozboru aktuálních ekonomických problémů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Předmět navazuje na znalosti z předmětů Makroekonomie a Mikroekonomie z bakalářského stupně studia.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet bude udělen, pokud studen splní podmínky udělení zápočtu, což je dosažení alespoň 50% bodů z celkového počtu 30 bodů, které student může získat za cvičení a zároveň splnění kriteria povinné účasti na cvičeních. Hodnocení ze cvičení je součástí výsledné známky u zkoušky. Maximálně 25 bodů ze cvičení může student získat z písemky, která se bude psát během cvičení a ze které musí získat minimálně 12 bodů. Pokud student nezíská dostatečný počet bodů z této písemky, může písemku opakovat v jednom opravném termínu stanoveném cvičícím. 2 body lze získat za 100 % účast na cvičeních a maximálně 3 body budou uděleny za aktivní účast ve cvičeních, což představuje aktivní zapojení se do výuky formou řešení příkladů a zadaných úkolů u tabule.

Požadavkem ke zkoušce je znalost probrané látky a získaný zápočet. Forma zkoušky je písemná.
Stupnice pro výslednou klasifikaci
(student může získat ze cvičení max. 30 bodů a max.70 bodů ze zkoušky, tj.celkem 100 bodů):
A: 90-100 bodů
B: 80-89 bodů
C: 70-79 bodů
D: 60-69 bodů
E: 50-59 bodů
F: méně než 50 bodů
Kontrola výuky je plně v kompetenci cvičícího.
Minimální kritérium účasti je 6 cvičení.

Učební cíle

Cílem předmětu je rozšíření a prohloubení makroekonomických poznatků, a tím získání lepší schopnosti orientace při řešení aktuálních ekonomických problémů.
Studující porozumí principům ekonomického myšlení v kontextu pokročilejších ekonomických teorií. Součástí kompetencí je rovněž pochopení mechanismu fungování národní ekonomiky, definování její rovnováhy a propojení národního hospodářství s vnějším ekonomických prostředím. Studující porozumí významu znalostí makroekonomických teorií z pohledu managementu podnikatelských subjektů, což jej podpoří v procesu rozhodování, tzn. v analytické práci předpokládající znalosti o vývoji vnějšího ekonomického prostředí vedoucí k lepším výsledkům v rámci operativního a strategického řízení podnikatelských subjektů.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

HOLMAN, R. Makroekonomie – středně pokročilý kurz. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7179-861-3. (CS)
MACH, M. Makroekonomie II, první a druhá část. 3. vyd. Slaný: Melandrium, 2001. ISBN 80-86175-18-9 (CS)
Pontus Rendahl; Fiscal Policy in an Unemployment Crisis, The Review of Economic Studies, Volume 83, Issue 3, 1 July 2016, Pages 1189–1224, https://doi.org/10.1093/restud/rdv058 (EN)
Scott R. Baker, Nicholas Bloom, Steven J. Davis; Measuring Economic Policy Uncertainty, The Quarterly Journal of Economics, Volume 131, Issue 4, 1 November 2016, Pages 1593–1636, https://doi.org/10.1093/qje/qjw024 (EN)
WU, J. C. and XIA, F. D. (2016), Measuring the Macroeconomic Impact of Monetary Policy at the Zero Lower Bound. Journal of Money, Credit and Banking, 48: 253–291. doi: 10.1111/jmcb.12300 (EN)

Doporučená literatura

HOLMAN, R. a kol. Dějiny ekonomického myšlení. 2. vyd. Praha: C.H.Beck, 2001. 541 s. ISBN 80-7179-631-X.
KUČEROVÁ, V., NAVRATILOVÁ, P. Makroekonomie II - Vývoj ekonomického myšlení. 1. vyd. Brno: CERM, 2008. 194 s. ISBN 978-80-214-3742-5.
MANKIW, N. G. Principles of Macroeconomics. 7th Edition. Cengage Learning, 2015. (EN)
SAMUELSON, P.A.; NORDHAUS, W.D. Ekonomie. 18.vyd. Praha: NS SVOBODA, 2010. 775 s. ISBN 80-205-0590-3. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-UFRP-A magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Hlavní ekonomický proud, vývoj ekonomických teorií.
2. Trh peněz, kvantitativní teorie peněz, teorie neutrality peněz.
3. Netradiční nástroje monetární politiky, kvantitativní uvolňování.
4. Teorie úroku, úspor, spotřeby a investic, investiční multiplikátor.
5. Trh zapůjčitelných fondů v uzavřené a otevřené ekonomice.
6. Teorie mezinárodního obchodu, platební bilance, vnější rovnováha státu a měnové kurzy.
7. Funkce čistého vývozu, Marshall-Lernerova podmínka.
8. Modely ekonomické rovnováhy, všeobecná rovnováha trhů, model IS-LM pro malou uzavřenou ekonomiku.
9. Změny v modelu IS-LM, úplný keynesiánský model.
10. Mundell-Flemingův model, IS-LM (IS-LM-BP) v malé otevřené ekonomice.
11. Teorie hospodářských cyklů, reálné a monetární cykly, ekonomický růst a modely ekonomického růstu (Solowův model růstu, Cobb-Douglasova produkční funkce, teorie endogenního růstu).
12. Rovnováha trhu práce, přirozená míra nezaměstnanosti, Phillipsova křivka krátkodobá, dlouhodobá, stavová a jevová, teorie lidského kapitálu.
13. Hospodářská politika a řešení jejího selhání, ekonomie ve vzatu k politickým otázkám a sociologickým problémům.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do problematiky, opakování základních makroekonomických znalostí.
2. Kvantitativní teorie peněz, trh peněz.
3. Transmisní mechanismus.
4. Teorie úspor, spotřeby a investic, keynesiánský kříž.
5. Trh zapůjčitelných fondů v uzavřené a otevřené ekonomice.
6. Účtování na účtech platební bilance, vnější rovnováha státu a měnové kurzy.
7. Reálný měnový kurz, funkce čistého vývozu, Marshall-Lernerova podmínka
8. Model IS-LM v tří-sektorové ekonomice.
9. Nerovnováha v modelu IS-LM v tří-sektorové ekonomice, necenové faktory působící na posuny křivek v modelu IS-LM, odvození křivky AD z modelu IS-LM.
10. Model IS-LM v otevřené ekonomice, model IS-LM-BP.
11. Modely ekonomického růstu.
12. Trh práce.
13. Zápočtová písemná práce.

Konzultace v kombinovaném studiu

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

V rámci samostudia v kombinované formě student řeší zadané příklady z doporučené literatury. V rámci semestru mají studenti k dispozici 26 hodin konzultací s přednášejícím. Doplňkové materiály pro výuku budou zveřejňovány v rámci e-learningového řešení.