Detail předmětu

Competitive Intelligence

FP-OciPAk. rok: 2018/2019

Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy a metody získávání a vyhodnocení informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Studenti se seznámí se softwarovými nástroji užívanými v Competitive Intelligence. Dále si osvojí ochranu obchodního tajemství firmy.

Prerekvizity

Proces strategického řízení firmy, analýza oborového okolí firmy, analýza interních faktorů firmy, základní práce na PC.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu je požadováno:
a) Aktivní účast na cvičení – hodnotí vyučující
b) Uznaná seminární práce.

Zkouška:
Zkouška má písemnou formu. Mohou se jí účastnit pouze ti studenti, kteří mají v IS zapsaný zápočet.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.

Osnovy výuky

Úvod.
Zpravodajská analýza informace.
Zpravodajský cyklus CI.
Vybrané metody CI.
Counter Competitive Intelligence (CCI).
Organizační formy CI.
Proces zavádění CI v podniku.

Učební cíle

Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku informačních systémů, potřebných k získávání informací o konkurenci a vybavit studenty znalostmi pro legální získávání informací o konkurenci s jejich následným vyhodnocením.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Doporučená literatura

CARR, M. M. a R. BASCH. Super searchers on competitive intelligence: the online and offline secrets of top CI researchers. Medford, N.J.: CyberAge Books, 2003. ISBN 0-910965-64-1.
FULD, L, M. The New Competitor Intelligence. The Complete Resource for Finding, Analysing, and Using Information About Your Competitors. 1995. 482 p. ISBN 0-471-58508-4.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-MEO magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod, vymezení CI, základní pojmy CI.
Východiska CI.
Metoda ACH.
Zpravodajský proces CI. Základní zpravodajský proces CI.
Pěti fázový model zpravodajského procesu
Vybrané metody CI - časová analýza, patentová analýza.
Vybrané metody CI - matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů
Vybrané metody CI - premortem analýza, What If analýza
Counter Competitive Intelligence (CCI). Bezpečnostní politika podniku, ostraha podniku, ochrana informace a utajení činnosti.
Kontrarozvědná ochrana podniku, základní zpravodajský proces CCI, pěti fázový model zpravodajského procesu CCI (řízení, sběr, analýza, akce, opatření).
Proces zavádění CI v podniku, zpravodajský audit.
Formy zavádění CI, spolupráce útvaru CI s manažery, nejčastější chyby při zavádění CI do podniku.
Nejčastější příčiny selhání procesu CI. Trendy ve vývoji CI

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň cvičení je:
Analýza konkurenčních hypotéz. (laboratoř CI).
ARMS – případová studie.
Metody CI: matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů.
Metody CI: premortem analýza, časová analýza, analýza citlivosti.
Zápočet: Kontrola splněných úkolů, odevzdání seminární práce.