Detail předmětu
Informace o konkurenci
FP-KikPAk. rok: 2018/2019
Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Studenti si osvojí teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Požadavky na ukončení (váha):
Vypracování semestrální práce: 30%
Závěrečná zkouška: 70%
Osnovy výuky
1. Informace o konkurenčním prostředí.
2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení.
3. Zdroje dat a informací.
4. Způsoby získávání dat a informací.
5. Zpracování získaných dat a informací.
6. Dezinformace – úvod.
7. Analýza dezinformace.
8. Předpověď reakce konkurenta.
9. Obchodní tajemství organizace.
10. Etika Competitive Intelligence.
11. Mezinárodní organizace Competitive Intelligence.
12. Organizační formy procesu Competitive Intelligence v organizaci.
13. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučená literatura
KAHANER, L., 1997: Competitive Intelligence. New York: Simon & Schuster, 1997. ISBN 978-0-684-84404-6. (EN)
LIEBOWITZ, J. Strategic Intelligence. New York: Auerbach Publications, 2006. 223p. ISBN 978-0-8493-9868-1.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BAK-EP bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace (Analýza problému, Stanovení KIQ, Stanovení KIT – strategická rozhodnutí a akce, náměty na včasná varování, profily a popisy klíčových hráčů).
3. Zdroje dat a informací (Základní rozdělení zdrojů dat a informací, Klasické zdroje dat a informací, Elektronické zdroje dat a informací, Zpravodajská mapa, Zákon zpravodajské antény, Zákon útlumového efektu).
4. Způsoby získávání dat a informací (Fáze sběru dat a informace, Klasické způsoby pro sběr dat a informací, Softwarové nástroje pro sběr dat a informací).
5. Zpracování získaných dat a informací (stanovení spolehlivosti zdroje informace, stanovení důležitosti informace pro organizaci, stanovení pravdivosti informace, Ukládání dat a informací).
6. Dezinformace (Vymezení pojmu dezinformace, Druhy dezinformací, Fáma).
7. Dezinformace (Identifikace dezinformace, Analýza dezinformace).
8. Předpověď reakce konkurenta (Reaktivní přístup, Pozdní přístup, Vhodný přístup, Proaktivní přístup, Stanovení reakce konkurenta).
9. Obchodní tajemství organizace (Vymezení pojmu dle platné legislativy, Principy a zásady ochrany obchodního tajemství organizace, Utajení činnosti v organizaci).
10. Etika Competitive Intelligence (Důvody dodržování etiky v procesu Competitive Intelligence, Etický kodex Competitive Intelligence dle Fulda, Etický kodex Competitive Intelligence dle SCIP, Pravidlo újmy).
11. Mezinárodní organizace Competitive Intelligence (Strategic and Competitive Intelligence professionals – SCIP, Association of Independent Information Professionals – AIIP, Global Intelligence Alliance – GIA, Mezinárodní aspekty Competitive Intelligence, Kulturní, etnické a náboženské bariéry).
12. Organizační formy procesu Competitive Intelligence v organizaci (Výzkum organizace (útvar CI), Zrcadlová organizace, Stínová organizace, Příklady sledování konkurence v zahraničí).
13. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci (Obecné požadavky, Specifické požadavky).
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Stanovení potřebných informací pro vrcholové vedení organizace (Analýza problému, Stanovení KIQ, Stanovení KIT – strategická rozhodnutí a akce, náměty na včasná varování, profily a popisy klíčových hráčů).
3. Způsoby získávání dat a informací (Fáze sběru dat a informace, Klasické způsoby pro sběr dat a informací, Softwarové nástroje pro sběr dat a informací).
4. Dezinformace (Vymezení pojmu dezinformace, Druhy dezinformací, Fáma).
5. Dezinformace (Identifikace dezinformace, Analýza dezinformace).
6. Předpověď reakce konkurenta (Reaktivní přístup, Pozdní přístup, Vhodný přístup, Proaktivní přístup, Stanovení reakce konkurenta).
7. Požadavky na personální zajištění procesu Competitive Intelligence v organizaci (Obecné požadavky, Specifické požadavky).